Spis treści
Chodzi o sygnał „baczność”, czyli dźwięk ostrzegawczy, który był dotąd obowiązkowy nawet tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia, niezależnie od pory dnia czy nocy.
W których miejscach w woj. lubelskim zrobiło się ciszej?
Sygnał „baczność” nie będzie nadawany już w trzech lokalizacjach w woj. lubelskim. Chodzi o miejscowości: Drzewce Kolonia w gminie Nałęczów, Stasin Polny – tuż przy południowej granicy miasta Lublin, oraz o Bełżec Drugi, w powiecie tomaszowskim.
Maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał „Baczność” w razie dostrzeżenia zagrożenia.
Zgodnie z nowymi przepisami, taki sygnał będzie nadal obowiązkowy na około 50% wszystkich przejazdów w Polsce – wyłącznie tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.
Jak podkreślają przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe, ta realna zmiana poprawi komfort życia osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych – szczególnie tam, gdzie linia biegnie przez tereny zurbanizowane.
Sygnał „Baczność” nadal będzie obowiązywał przed przejazdami, które nie mają aktywnych systemów zabezpieczeń.
Podstawa prawna
20 maja weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 15 kwietnia br., która zmienia zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów. Tego samego dnia z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych zniknęły wskaźniki W6b. Dla wielu mieszkańców to długo oczekiwana zmiana – oznacza mniej hałasu w otoczeniu torów i spokojniejsze noce w pobliżu linii kolejowych.
Z wybranych lokalizacji krajobrazu kolejowego znikną wskaźniki W6b - znaki przypominające maszynistom o obowiązku podawania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi. Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy – był dotąd obowiązkowy nawet tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia niezależnie od pory dnia czy nocy, co od dawna wywoływało liczne interwencje i skargi.
Zobacz także naszą galerię zdjęć: Noc Muzeów 2025 w Lublinie
