Od 2014 roku do teraz, Miasto realizuje ponad 110 projektów unijnych, w tym 23 inwestycyjne. Ich łączna wartość to ponad 1,63 mld zł. W rankingu Wspólnoty, lepsze od Lublina w wydawaniu unijnych pieniędzy, okazały się jedynie: Olsztyn, Rzeszów i Białystok.
– Wysokie, 4 miejsce w rankingu, jest potwierdzeniem działań realizowanych zgodnie ze Strategią Rozwoju Lublina – przyznaje Krzysztof Żuk, prezydent Lublina. – Pomimo uszczuplenia dochodów budżetu Miasta, stale jesteśmy jednym z liderów w wykorzystaniu środków europejskich w kraju. Dzięki funduszom europejskim Lublin jest dziś jednym z najszybciej rozwijających się miast wojewódzkich w Polsce.
W tym roku Ratuszowi udało się rozpocząć przebudowę kluczowego korytarza transportu zbiorowego, czyli Al. Racławickich. Na finiszu są projekty z zakresu infrastruktury społecznej, a w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych kontynuowana jest realizacja dużych projektów transportowych, z Dworcem Metropolitalnym na czele, na realizację którego Urząd Miasta podpisał niedawno umowę na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020.
– Kontynuujemy również działania związane z rewitalizacją miejskiej przestrzeni, m. in. Parku Ludowego, tworzenie miejskich skwerów czy łąk kwietnych – dodaje Żuk. – Kończąc realizację inwestycji w ramach obecnej perspektywy finansowej, już przygotowujemy się do realizacji w trzecim okresie programowania unijnego. Nowe rozdanie funduszy UE pozwoli na kontynuację działań, które były priorytetem we wcześniejszych latach. Ochrona środowiska, edukacja, rewitalizacja i kultura, a ale także drogi i transport. To główne kierunku działań w nowym okresie programowania Unii Europejskiej na lata 2021-2027, z których chcielibyśmy realizować nasze inwestycje.
Urząd Miasta w Lublinie wylicza najważniejsze projekty, które były realizowane w ostatnich latach, przy wykorzystaniu pieniędzy unijnych. Od 2014 roku do teraz, Miasto realizuje ponad 110 projektów unijnych, w tym 23 inwestycyjne, o łącznej wartości ponad 1,63 mld zł. Wśród najważniejszych zrealizowanych inwestycji z wykorzystaniem funduszy unijnych w latach 2014-2019 znalazły się: rewitalizacja części Śródmieścia, rozbudowa sieci komunikacji zbiorowej dla potrzeb Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego oraz budowa tzw. "małej obwodnicy" miasta (nowy odcinek drogi łączący ul. Kunickiego z ul. Wrotkowską, dwupoziomowe skrzyżowanie ul. Krochmalnej z ul. Diamentową wraz z estakadą oraz rozbudowa ul. Abramowickiej na odcinku od ul. Sadowej do granicy miasta). Wartość tych trzech projektów opiewa na kwotę ponad 317 mln zł.
Jak podkreślają urzędnicy z Ratusza, priorytetem dla Miasta na najbliższe lata jest budowa nowoczesnego Dworca Metropolitalnego, który stanie się centrum komunikacyjnym regionu. – Realizacja tej inwestycji pozwoli na osiągnięcie przewagi transportu zbiorowego nad indywidualnym dzięki rozwojowi i usprawnieniu sieci połączeń komunikacyjnych w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym oraz mobilności jego mieszkańców – mówi w rozmowie z nami Justyna Góźdź, z biura prasowego Ratusza. – Nastąpi poprawa i rozwój systemu komunikacji zbiorowej, zwiększenie priorytetyzacji mniej emisyjnych środków transportu oraz poprawa komfortu podróżowania różnymi formami transportu w mieście i całym LOF.
Całość inwestycji dopełni budowa przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca’80. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie tej inwestycji ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 dla jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskowana kwota dofinansowania to ok. 85 mln zł, natomiast szacowany koszt inwestycji to ok. 94 mln zł. – Inwestycja jest brakującym elementem układu transportowego usprawniającego ruch w rejonie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego i będzie jednym z głównych połączeń dla komunikacji miejskiej, zamiejskiej i międzymiastowej – dodaje Góźdź. – Nowa droga zostanie wcielona do układu komunikacyjnego obsługującego przyszły Dworzec Metropolitalny przy ul. Dworcowej. W wyniku realizacji projektu usprawniony i domknięty zostanie układ komunikacyjno-drogowy w rejonie Dworca Metropolitalnego.
Nowy odcinek o długości 1,24 km przebiegać będzie równolegle do ul. Krochmalnej. Zostanie „wpięty” do dwupoziomowego skrzyżowania ul. Diamentowej z Krochmalną, dzięki czemu połączy dzielnice Lublina z pominięciem centrum miasta. Projekt ma zostać dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.