- Jest to pierwszy krok do tego żeby w Lublinie był pierwszy autobus wodorowy - mówi Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin. - Od dawna Lublin jest liderem elektromobilności, ale to jest chyba ostatni krok, bo bardziej ekologicznym już być nie będzie można. Istotne w tym wszystkim jest to, że mamy wstępną zgodę PARP na zakup takiego pojazdu. Ten pojazd mamy nadzieję, że zostanie zakupiony już w przyszłym roku i w przyszłym roku taki autobus wodorowy w Lublinie się znajdzie.
Autobus wodorowy ma być zakupiony z funduszy europejskich, które udało się Lublinowi zaoszczędzić na projekcie "Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego wraz z biletem elektronicznym".
- Spółka ma też przygotowany wniosek do Funduszu Ochrony Środowiska na kolejne trzy takie pojazdy wodorowe - dodaje Fulara.
Produkcją autobusu wodorowego zajmuje się spółka ZE PAK Polski Autobus Wodorowy. Obecnie budowany jest prototyp takiego pojazdu. Kiedy już będzie gotowy będzie testowany w Lublinie.
- Wierzymy w zielony wodór, czyli w wodór zeroemisyjny i że to może zmienić jakość życia mieszkańców - mówi Maciej Koński, Doradca Zarządu do spraw Wodoru w Zespole Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A. - Produkcję wodoru rozpoczniemy w Zespole Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin już w tym roku. Będzie to nie tylko wodór czysty, spełniający wszystkie normy, ale również wodór zielony, czyli taki przy produkcji, którego nie mamy do czynienia z emisją szkodliwych substancji. W planach mamy budowę sieci tankowania wodorem oraz produkcję autobusów zasilanych wodorem. Jedyną emisją, która powstaje przy użytkowaniu takich autobusów to jest para wodna.
Jeszcze w tym roku Miasto Lublin planuje ogłoszenie przetargu na dostawę autobusu wodorowego. Szacowana wartość jego zakupu to około 3,5 mln zł netto.
Polecany artykuł: