To do pacjenta należy wybór jak zapisać się na wizytę do POZ. NFZ przypomina, że można to zrobić także telefonicznie i online, i jest to obowiązek poradni.
– Nie jest to dobra wola, do tego zobowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej – tłumaczy Małgorzata Bartoszek, rzeczniczka lubelskiego oddziału funduszu.
Skargi pacjentów
Tylko od początku 2023 roku fundusz przyjął i rozpatrzył 25 skarg dotyczących trudności w dostępie do świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
– Najczęściej pacjenci skarżyli się na trudności w zarejestrowaniu się do lekarza, w dodzwonieniu się do rejestracji przychodni czy odmowę udzielenia świadczenia – mówi Bartoszek i dodaje, że placówka reaguje na wszystkie sygnały od pacjentów: Każdą sprawę wyjaśniamy indywidualnie – twierdzi.
– W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości placówka medyczna jest zobowiązana do realizacji umów zgodnie z przepisami – podkreśla rzeczniczka.
Pacjent powinien być zapisany do lekarza także możliwie jak najszybciej. – W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy placówki – tłumaczy Bartoszek.
W innych sytuacjach pomoc udzielana jest w terminie uzgodnionym z pacjentem. – Sytuacje, w których jesteśmy odsyłani do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach, nie powinny mieć miejsca. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie na najbliższy wolny termin – dodaje rzeczniczka z lubelskiego funduszu.
Jak zgłaszać nieprawidłowości?
W każdej sytuacji, w której pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zwrócić się do oddziału wojewódzkiego NFZ albo zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii NFZ 800 190 590. – Każdy taki sygnał jest szczegółowo wyjaśniany – deklaruje Bartoszek.
Serial "Matylda" w Lublinie. Zobacz zdjęcia:
Polecany artykuł: