To pierwszy taki kierunek w Polsce. Przez co ma być unikatowy. – Choć powodów jego wyjątkowości jest zdecydowanie więcej – mówi w rozmowie z nami prof. Iwona Hofman, dyrektorka Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Wydziału Politologii i Dziennikarstwa.
Studenci nowych mediów w planie zobaczą m.in. blogi, podcasty, kreowanie opinii w mediach elektrycznych. Poznają też tajniki zawodu influencera. – Pamiętając jednak, że nowe media to elektroniczna odsłona mediów tradycyjnych – tłumaczy nasza rozmówczyni. – Chcielibyśmy, żeby absolwenci odnaleźli się w obu formach i stylach uprawiania dziennikarstwa – dodaje.
Nowe media to nowe dziennikarstwo
Ale nie jego konkurencja. To uzupełnienie tradycyjnego zawodu. Wykładowcy stawiać mają przede wszystkim na kompetencje miękkie i przedmioty praktyczne. – Które planowo stanowić mają nawet 70 proc. wszystkich zajęć. Mówimy zatem o nowym sposobie myślenia w dydaktyce uniwersyteckiej – podkreśla prof. Hofman.
Przy nowym kierunku władze wydziału chcą też współpracować z uznanymi dziennikarzami i twórcami popularnych podcastów. – Jeszcze intensywniej niż robiliśmy to do tej pory – słyszmy.
Istotą kierunku ma być nauka współczesnego i cały czas jakościowego dziennikarstwa informacyjnego i publicystycznego. – Tworzenie treści również w sposób odpowiedzialny, etyczny, za pomocą określonego języka i w określonym stylu, bo przecież język i forma ewoluują w internecie – zaznacza badaczka.
To ważne, tym bardziej, że nie jest już niespodzianką, że na rynku medialnym w Polsce potrzeba nowych umiejętności i nowych zawodów. Absolwenci kierunku UMCS mają być przygotowani do pracy w wąskiej grupie zawodów medialnych i okołomedialnych. – To będą zawody związane z marketingiem medialnym, dziennikarstwem internetowym, komunikacją wizerunkową, copywritingiem, ale również np. trenerzy autoprezentacji – wymienia kierowniczka Katedry Dziennikarstwa UMCS.
Ostatnio do zaktualizowanej klasyfikacji zawodów dołączyły także te z listy medioznawczej: To choćby animacja filmu, animacja produkcji medialnej i marketing medialny.
– Tym cenniejsza wydaje się nasza propozycja. Nasi absolwenci będą mogli brać pod uwagę zadekretowane już zawody – mówi Hofman.
Nowe media nie oznaczają zmierzchu dziennikarstwa i mediów tradycyjnych. – Co więcej, uważam, że mamy do czynienia z renesansem mediów jakościowych – komentuje badaczka.
– Świadomość odpowiedzialności za tekst, odpowiedzialności wobec swoich odbiorców, autorytetu nadawcy staje się elementem etosu pracy dziennikarza – twierdzi medioznawczyni i dodaje, że tendencje te są obserwowane we wszystkich typach mediów: Także w mediach społecznościowych.
Zwłaszcza, kiedy odbiorcy coraz częściej weryfikują treści pod względem jakościowym. – Po prostu mówią "sprawdzam" i rezygnują z danych treści.
– Chciałabym, żeby prowadzona przez nas edukacja medialna w czasie studiów i w szkołach przekonała odbiorców, że warto być odbiorcami świadomymi i kontrolować przekazy – wierzy naukowczyni.
Rejestracja na nowy kierunek UMCS rusza w nadchodzącym roku akademickim 2023/2024. Na początek wykładowcy mają kształcić żaków na studiach drugiego stopnia w trybie niestacjonarnym.
Polecany artykuł: