Pierwsza z nich zapowiadała otwarcie najważniejszej inwestycji miasta w lipcu 2022 r. Budimex nie dotrzymał terminu, bo pojawiła się konieczność przeprowadzenia dodatkowych robót. Dotyczyły nowo odkrytych fundamentów i zbiorników z zanieczyszczeniami, które wymagały utylizacji. Wykonawca chciał wydłużyć budowę o 11 miesięcy, ale miasto zgodziło się na 7. Termin upłynął 28 lutego.
Dlaczego nie udało się tym razem? Przez komplikacje w dostawach i dostępnością potrzebnych przyrządów i materiałów, które spowodowała wojna w Ukrainie. Ale nie był to jedyny powód, bo pod koniec roku okazało się, że osoby zajmujące się projektowaniem dworca przeoczyły uwzględnienie mechanizmu potrzebnego do działania schodów ruchomych. Miasto do listy komplikacji dopisało też kiepską dostępność inwestycji dla osób z niepełnosprawnością, którą również trzeba będzie poprawić. Stanie się to na wniosek samych zainteresowanych, czyli niewidomych wytykających nieodpowiednią identyfikację wizualną.
Budimex zwrócił się do ratusza o dłuższy termin realizacji zadania, ponownie proponując koniec 2023 r. Gdyby dostał na to zgodę, roboty na dworcu trwałyby półtora roku dłużej niż powinny wg pierwotnego planu. Ratusz jednak nie przystał na propozycję wykonawcy i dał mu czas do 15 maja.
Dworzec Metropolitalny w Lublinie – postęp prac
Inwestycja ma kosztować blisko 340 mln zł, a do końca lutego wydano na nią 210 mln. W ramach umowy powstaje trzykondygnacyjny budynek wraz z częściowo użytkowym dachem oraz parkingiem podziemnym o powierzchni około 7,5 tys. m kw. dla 174 samochodów. W części użytkowej dachu trwa montaż placu zabaw, który będzie składał się z systemowego parku linowego. Kończą się też prace w zakresie fotowoltaiki. Poza tym trwa instalacja fasad szklanych na budynku dworca i montaż instalacji wewnętrznych w garażach podziemnych. Prowadzone są także prace wykończeniowe. W budynku montowana jest instalacja sanitarna, wentylacja mechaniczna i elektryka. Na ukończeniu są prace przy przegłębieniu płyty fundamentowej w celu docelowego montażu ruchomych schodów w obiekcie.
Prace obejmują również modernizacje ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Jak informuje ratusz, zaawansowanie robót drogowych jest różne w zależności od ulicy. Przy ul. 1 Maja do realizacji pozostało nasadzenie zieleni oraz oznakowanie pionowe i poziome, a także montaż elementów małej architektury. Na ul. Pocztowej pozostało wykonanie elementów organizacji ruchu. Przy ul. Dworcowej i placu Dworcowym, po zakończonych pracach drogowych, pozostał do wykonania zakres zieleni i małej architektury. Ułożono warstwy ścieralne na rondzie Sportowców oraz ulicach: Młyńskiej, Krochmalnej i Stadionowej, a także częściowo na ul. Gazowej, gdzie jest jeszcze sporo do zrobienia. Do wykonania został plac nawrotowy na ul. Gazowej, warstwa ścieralna na łączniku między ul. Młyńską i ul. Gazową, oznakowanie poziome i pionowe oraz roboty przy zakładaniu trawników.