- Ta karta to tak naprawdę zbiór piktogramów z dodatkowymi wyjaśnieniami, która umożliwia komunikację między osobą głuchą, a osobą słyszącą, która ma na celu usprawnienie tej komunikacji poprzez proste komunikaty, które są najczęściej zadawane w danych obiektach i w danych lokalach gastronomicznych. Dzięki temu osoba głucha faktycznie będzie zrozumiana - mówi Anna Nieoczym z Lokalnej Organizacji Turystycznej Metropolia Lublin. - Wspólnie ze środowiskiem osób głuchych udało się nam to stworzyć. Myślę, że są to takie podstawowe komunikaty, które możemy sobie zadać w momencie kiedy przychodzimy do restauracji, czy obiektu kulturalnego.
To nie pierwsza tego typu inicjatywa w Lublinie. Wcześniej podobne karty pojawiły się w lubelskich hotelach. Teraz trafiły do restauracji i obiektów kulturalnych.
- Karty zawierają najczęściej pojawiające się zapytania i potrzeby podczas wizyty w restauracji czy obiekcie kulturalnym. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu, g/Głusi mogą czuć się komfortowo w komunikacji z obsługującymi ich osobami słyszącymi, które zazwyczaj nie znają Polskiego Języka Migowego – mówi Krzysztof Raganowicz, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej Metropolia Lublin. – Osoba g/Głucha może za pomocą karty komunikować swoje potrzeby i zapytać o szczegóły. Za pomocą karty można zapytać m.in. o to, czy w lokalu znajduje się wolny stolik, dowiedzieć się o dostępność dań wegetariańskich czy wegańskich, ale również jak długo trzeba czekać na zamówienie, zapytać o możliwość płatności kartą lub gotówką, drogę do toalety, czy hasło do Wi-Fi.