– Po zakończeniu prac przez wykonawcę nastąpi etap odbiorów oraz procedura związana z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Otwarcie Dworca dla pasażerów będzie możliwe po zakończeniu niezbędnych formalności i uruchomieniu pierwszych funkcjonalności nowego obiektu – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Firma Budimex, generalny wykonawca inwestycji, realizuje zadania 1, 3 i 4. Obejmują one budowę budynku dworca wraz z placem peronów odjazdowych i przyjazdowych, przebudowę pl. Dworcowego oraz sąsiadujących ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej, a także ronda Sportowców.
Obecnie prace skupiają się głównie na układaniu nawierzchni placu dworcowego oraz robotach wykończeniowych i instalacyjnych w budynku, m.in. układaniu płytek ściennych i podłogowych, żywicy w garażach oraz robotach malarskich. Ponadto prowadzone są dodatkowe uzgodnienia w zakresie instalacji elektrycznych oraz branży zieleniarskiej.
Potężne dofinansowanie lubelskiego dworca
Budowa Dworca Metropolitalnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego w jego rejonie, to najważniejszy komponent projektu Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. Do tej pory wartość wykonanych robót dla całego projektu wynosi ponad 235 mln zł. Na rozliczenie projektu w zakresie rzeczowym jest czas do 31 października, a finansowym do końca grudnia.
Poza budynkiem Dworca projekt unijny obejmował także inne zadania – budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz budowę łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej o dwie nowe drogi, wzdłuż których powstało ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. W rejonie ul. Krochmalnej stanął również budynek socjalno-techniczny dla obsługi Dworca, z częścią przeznaczoną dla kierowców. Zadanie te zostały już zakończone i odebrane.
Kompendium wiedzy o lubelskim dworcu:
- trzykondygnacyjny budynek,
- parking podziemny dla 174 samochodów,
- 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów,
- 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej,
- 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej,
- 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,
- 166 miejsc postojowych w obiektach Park&Ride,
- 67 stanowisk postojowych w obiektach Bike&Ride,
- 11 stanowisk postojowych w obiektach Kiss&Ride,
- około 6 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych i autobusowych,
- 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej,
- nasadzenia około 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych.
Zobaczcie także: Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie w zimowej odsłonie