Fotopułapki przyłapały dzikie zwierzęta na wiaduktach
Wykonawcy dróg ekspresowych i autostrad, zobowiązani są m.in. do ogrodzenia całej drogi szybkiego ruchu. Odgrodzenie tras od lasów zapewnia bezpieczeństwo nie tylko kierowcom, ale i zwierzętom. Wykonawcy takich dróg, aby zmniejszyć negatywny wpływ tras szybkiego ruchu na środowisko, muszą umożliwić zwierzętom migracje. Właśnie, w tym celu buduje się przejścia i przepusty różnej wielkości: dla zwierząt dużych, średnich i małych, a nawet dla płazów i gadów. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że nad trasami budowane są tzw. zielone mosty.
- Przejścia dla zwierząt nad autostradami
Zielone wiadukty nad trasami różnią się od tych przeznaczonych dla samochodów. Chyba najbardziej widoczna różnica widoczna jest z "lotu ptaka". Zielone mosty, zamiast betonu i asfaltu pokryte są warstwą gruntu i roślinności. Z perspektywy kierowcy przejścia dla zwierząt wyróżnia konstrukcja. Wiadukty dla zwierząt są o wiele bardziej masywne i zazwyczaj szersze, niż wiadukty drogowe. Ich konstrukcja nie jest stawiana na żelbetowych słupach, lecz zazwyczaj formowana jest z nasypów ziemnych. Kolejną różnicą są ogrodzenia drogi. Na przejściach dla zwierząt umieszczane są wysokie nieprzezroczyste płoty akustyczne (często drewniane) na wiaduktach drogowych stosuje się lekkie konstrukcje metalowe. Zazwyczaj przejścia dla zwierząt są umieszczane w miejscach łączących lasy.
W takich miejscach często montowane są fotopułapki monitorujące ruch zwierząt. Z takich zielonych wiaduktów korzystają m.in. zające, lisy, sarny, jelenie. Czy zwierzęta korzystają z zielonych mostów? Najlepszym dowodem na to, że tak są nocne zdjęcia z fotopułapek na przejściu dla zwierząt nad drogą ekspresową S17 Kurów Zachód – Skrudki w woj. lubelskim. Zobaczcie sami, jaki jest ruch na leśnych drogach.