Zmiany w przepisach

i

Autor: Jacek Werner /Radio ESKA Nowelizacja dająca dodatkowe uprawnienia rowerzystom weszła w życie w lutym 2011 roku

Bez tych zmian jazda rowerem elektrycznym lub z dzieckiem w przyczepce nie byłaby możliwa [AUDIO]

2021-03-05 11:06

Jazda rowerem z dzieckiem w przyczepce rowerowej, po pasie rowerowym czy obok siebie wydaje się czymś naturalnym, a nie byłoby to możliwe bez zmian w prawie o ruchu drogowym.

Mija 10 lat od rowerowej rewolucji w przepisach. Nowelizacja jest też sukcesem organizacji zrzeszających rowerzystów z całej Polski, w tym z Lublina.

- Udało się wtedy dostosować przepisy do Konwencji Wiedeńskiej, która została opublikowana w 1968 roku - mówi Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego w Lublinie, który pozytywnie ocenia tę nowelizację.

Wśród najważniejszych zmian znalazły się m.in.:

  • wprowadzenie pojęcia śluzy rowerowej i pasa rowerowego,
  • dopuszczenie do ruchu rowerów z dziećmi w przyczepce,
  • regulacja pierwszeństwa przy skręcie w drogę poprzeczną,
  • dopuszczenie wyprzedzania przez rowerzystę innych pojazdów (wolno jadących) z prawej strony,
  • dopuszczenie do ruchu rowerów elektrycznych,
  • doprecyzowanie pierwszeństwa na przejazdach rowerowych,
  • możliwość jazdy rowerem środkiem pasa ruchu dojeżdżając do skrzyżowania,
  • dopuszczenie jazdy chodnikiem w przypadku złych warunków pogodowych,
  • możliwość jazdy rowerami obok siebie, pod warunkiem nieutrudniania ruchu.

Rowerzyści zmiany oceniają dobrze i, jak zaznaczają, nie wyobrażają sobie teraz ulic bez tych regulacji.

- Jedną z najważniejszych zmian było uregulowanie pierwszeństwa w momencie, gdy samochód i rower jadą obok siebie w tym samym kierunku i kierowca zamierza skręcić w prawo. Przed 2011 rokiem często dochodziło w tej sytuacji do zajeżdżania drogi i potrąceń, od dekady jednak, to rowerzysta ma w tej sytuacji pierwszeństwo - dodaje Kowalik.

Nie tylko ten przepis znacznie ułatwia jazdę cyklistom i zwiększa ich bezpieczeństwo.

- Możliwość jazdy środkiem pasa ruchu w pobliżu skrzyżowań zmniejsza ryzyko, że ktoś nam zajedzie drogę. Rowerzystę widać też dzięki temu z większej odległości - wyjaśnia Kowalik.

Takie regulacje to nie nowość

O ile w Polsce w 2011 roku była to rewolucja, to same przepisy i nowelizacja jedynie dostosowały polskie przepisy do Konwencji Wiedeńskiej. To dokument regulujący podstawowe zasady ruchu drogowego (dokument ratyfikowany przez Polskę znacznie wcześniej), pochodzący z 1968 roku.

Przepisy związane z rowerzystami weszły w życie w lutym 2011 roku.​

MATURA 2021 Lublin: Maturzyści w reżimie pisali próbne matury
O nowelizacji rozmawialiśmy z Krzysztofem Kowalikiem z Porozumienia Rowerowego w Lublinie