Drogowcy w Lublinie zwarci i gotowi
Jak informuje Monika Fisz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie, służby i specjalistyczny sprzęt w Lublinie jest są w gotowości od 1 listopada. Pierwsze prace już są jednak za nimi.
– Pierwsza akcja w ramach zimowego sezonu 2024/2025 już za nami. W nocy na ulice Lublina wyjechały pierwsze solarki. Służby miejskie posiadają niezbędne środki, aby zapewnić bezpieczne poruszanie się po drogach. Dysponujemy zakontraktowanym sprzętem oraz zasobami soli i piasku – mówi Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.
Miasto podzielone na siedem rejonów zimowego utrzymania
- Na początku listopada odbyło się spotkanie sztabu odpowiedzialnego za czynności podejmowane w pasie drogowym, w okresie zimowym. W akcję zimowego utrzymania włączone jest także MPK Lublin. Spółka odpowiedzialna jest za odśnieżanie blisko 800 przystanków komunikacji miejskiej znajdujących się w granicach administracyjnych miasta – informuje Monika Fisz.
Jeśli chodzi o drogi, to miasto zostało podzielone na siedem rejonów zimowego utrzymania. ZDiTM odpowiada za odśnieżanie łącznie około 711 km dróg, w tym: dróg wojewódzkich – 44 km, dróg powiatowych – blisko 148 km, dróg gminnych – 411 km oraz dróg wewnętrznych – 108 km.
ZOBACZ TAKŻE: Zima w ubiegłych latach w Lublinie!
Dodatkowo, ZDiTM odpowiada za odśnieżanie 507 tys. m2 chodników, parkingów, schodów, kładek, skrzyżowań, dojść do przejść dla pieszych oraz obszar Strefy Płatnego Parkowania.
- Bezpośredni wpływ na koszty zimowego utrzymania miasta mają warunki atmosferyczne. Wahają się one od kilku do kilkunastu milionów. Za sezon 2023/2024 całkowity koszt zimowego utrzymania ulic wyniósł ok. 14,8 mln zł. Akcja zimowego utrzymania miasta prowadzona jest co roku, w okresie od listopada do końca marca – wyjaśnia Monika Fisz.
Materiały i pojazdy będące w gotowości w sezonie 2024/2025:
- solarki opłużone – 39
- solarki małe – 14
- ciągniki– 23
- ładowarki – 7
- równiaki lub pługi wirnikowe – 4
- samochody do wywozu śniegu i obsługi – 18
Materiały do zimowego utrzymania dróg (zapasy materiałów są uzupełniane na bieżąco podczas prowadzonej akcji):
- chlorek sodu (sól drogowa) – 3500 t
- chlorek wapnia techniczny – 12 t
- piasek – bez limitu
- solanka – wytwarzana na bieżąco według potrzeb