O ogłoszeniu przetargów poinformowała w środowym komunikacie Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jak podała, budowa nowej, zelektryfikowanej linii kolejowej Lublin Lotnisko – Łęczna/LW Bogdanka zapewni mieszkańcom wygodny dojazd do stolicy województwa w ok. 40 minut.
- Łącznie w ramach projektu powstanie 25 km jednotorowej linii. Pociągi pojadą z maksymalną prędkością 120 km/h i zatrzymają się na 12 nowych i dostępnych dla wszystkich pasażerów stacjach i przystankach - Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka – wymieniła Znajewska-Pawluk.
Natomiast rewitalizacja trasy między Chełmem a Włodawą obejmuje odnowienie ok. 41 km linii kolejowej nr 81 na odcinku Chełm – Okuninka Białe oraz budowę ok. 10 km jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy.
- Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem wyniesie ok. 53 min. Dzięki realizacji projektu możliwe będzie przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej linii- dodano w komunikacie.
W ramach prac planowana jest modernizacja dziewięciu przystanków: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowa stacji Włodawa Miasto.
Koszt obu inwestycji szacowany jest na ok. 1,2 mld zł. Projekty mają powstać do końca 2026 r., a budowa rozpocznie się w 2027 r.
W informacji prasowej podkreślono, że województwo lubelskie jest największym beneficjentem środków Programu Kolej Plus – łączna wartość pięciu projektów w regionie wynosi ok. 3,5 mld zł. Dotyczą one utworzenia nowego połączenia kolejowego Lublin – Łęczna/KWK Bogdanka, rewitalizacji połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa, elektryfikacji linii nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zamość Szopinek wraz z odbudową i elektryfikacją łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada, budowę linii kolejowej Szastarka - Janów Lubelski – Biłgoraj oraz elektryfikację linii Łuków – Lublin Północny.
Jak podała spółka, program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Ma on wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury program jest wart ok. 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.