zdjęcia

W woj. lubelskim powstają nowe drogi. Zobacz zdjęcia z placów budowy

2025-04-23 15:47

W województwie lubelskim trwają intensywne prace na dwóch ważnych odcinkach tras ekspresowych – S19 i S12. Nowa infrastruktura drogowa ma poprawić komfort jazdy, skrócić czas przejazdu i odciążyć lokalne miejscowości od ruchu tranzytowego. Sprawdziliśmy, jak wygląda postęp prac i co już zostało zrobione. Zobaczcie zdjęcia z placów budowy.

Spis treści

  1. Jak wyglądają prace na S19 w woj. lubelskim?
  2. Kolejna obwodnica w woj. lubelskim – prace trwają

Jak wyglądają prace na S19 w woj. lubelskim?

Droga ekspresowa S19, która w przyszłości połączy granicę z Białorusią z granicą ze Słowacją, stanowi kluczowy element tzw. szlaku Via Carpatia. W grudniu 2024 roku ruszyła budowa 23-kilometrowego odcinka od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik.

Na tym etapie powstaje dwujezdniowa droga z rezerwą pod trzeci pas ruchu. W ramach inwestycji zaplanowano również budowę ponad 40 kilometrów dróg serwisowych i aż 29 obiektów inżynierskich, w tym wiaduktów, przejść dla zwierząt oraz czterech dużych węzłów drogowych.

Lubelskie. Jechała pod prąd na S19. Nagranie z kamer przeraża, o włos od śmierci

Trasa ominie Lubartów od zachodu, wykorzystując istniejącą jednojezdniową obwodnicę, a od wschodu minie miejscowość Niemce.

Powstaną nowe węzły:

  • Lubartów Północ,
  • Lubartów Zachód,
  • Niemce Wschód
  • oraz Niemce Południe.

Na obwodnicy Lublina droga połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik.

Obecnie trwają prace ziemne: wykonywane są nasypy, wykopy oraz objazdy, m.in. w Wandzinie, gdzie budowane jest przejście dla zwierząt. Trwa także przebudowa podziemnych instalacji, a prace konstrukcyjne przy obiektach inżynierskich są już mocno zaawansowane.

Lublin Radio ESKA Google News

Kolejna obwodnica w woj. lubelskim – prace trwają

Po północnej stronie Chełma trwa budowa 13,7-kilometrowej obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S12. Inwestycja warta 442 miliony złotych ma za zadanie wyprowadzić ruch ciężarowy z miasta, szczególnie tranzyt z przejścia granicznego w Dorohusku.

- Ogólnie prace zaawansowane są w ok. 38 proc. Praktycznie na całym odcinku trwają roboty ziemne. Wykonywane są rowy, nasypy, wały akustyczne. Warstwy konstrukcyjne z podbudowy bitumicznej wykonane są w ok. 40 procentach, niebawem wykonawca będzie startować z kolejnymi pracami bitumicznymi, no i trwa budowa wiaduktów i mostów (ogólne zaawansowanie to ok. 70 proc.), a także budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w miejscowości Horodyszcze Kolonia  - wyjaśnia nam Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji i Dróg Krajowych w Lublinie.

Występują jednak istotne problemy, które mogą opóźnić zakończenie inwestycji. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawca zgłosił roszczenia dotyczące m.in. opóźnionej decyzji ZRID, trudnych warunków gruntowo-wodnych oraz konieczności przebudowy sieci energetycznych przez PGE. Prace archeologiczne w Srebrzyszczu również wydłużyły harmonogram.

Planowany pierwotnie na koniec 2025 roku termin zakończenia prac nie zostanie dotrzymany.

- Aktualnie jesteśmy w trakcie oceny tych okoliczności oraz tego, jaki będą miały wpływ na termin ukończenia inwestycji – dodaje Minkiewicz.

Zobacz także: Nowe lokale pojawią się w centrum Lublina