inwestycje

Tu w Lublinie powstały nowe drogi! Oto podsumowanie najważniejszych inwestycji 2024 roku

2024-12-31 16:10

Nowe drogi w lubelskich dzielnicach, remont kładki nad ul. Filaretów, budowa i remonty ulic oraz chodników, zadania w ramach Budżetu Obywatelskiego i projektu „Plan dla Dzielnic”, a także rozpoczęcie nowych ważnych przedsięwzięć, których realizacja nastąpi w kolejnych miesiącach. Oto bilans inwestycji drogowych w minionym 2024 roku.

Spis treści

  1. Bliska i Skowronkowa – nowe drogi w lubelskich dzielnicach
  2. Zakończono przebudowę kładki nad ul. Filaretów w Lublinie
  3. Ulica Stary Gaj z asfaltem
  4. Remont ul. Wapiennej w Lublinie
  5. Trwa przebudowa ulicy Młodej Polski
  6. Remont ul. Raginisa, Bołbotta i Gołębiewskiego
  7. Nowe oświetlenie i infrastruktura rowerowa w mieście
  8. Remonty na lubelskich ulicach
  9. Coraz bliżej przebudowy al. Unii Lubelskiej

Bliska i Skowronkowa – nowe drogi w lubelskich dzielnicach

W dzielnicach Szerokie oraz Sławin powstały nowe drogi. Zakończyła się tam budowa ulic Bliskiej oraz Skowronkowej, inwestycji o wartości ponad 42,5 mln zł.

W dzielnicy Sławin powstała ul. Skowronkowa wraz z infrastrukturą. Wykonawca zbudował jednojezdniową ulicę o nawierzchni bitumicznej, szerokości 6 m i długości ponad 2 km wraz z obustronnym chodnikiem. Inwestycja zakładała także budowę 5 dojazdów do obsługi istniejącej zabudowy przyległej do ul. Skowronkowej tzw. sięgaczy z kostki brukowej.

Projekt objął też budowę zbiornika retencyjnego wraz z dojazdem do niego, 7 miejsc postojowych oraz ponad 90 słupów oświetlenia ulicznego z energooszczędnymi oprawami typu led. Wartość prac to blisko 24,7 mln zł. 

Z kolei w dzielnicy Szerokie zbudowano ul. Bliską. Nowa droga ma jezdnię o nawierzchni bitumicznej i szerokości 6 m (2 pasy ruchu po 3 m). Wzdłuż drogi, po obu stronach jest chodnik o szerokości 2 m. Na końcu ulicy powstał plac do zawracania samochodów. Wykonano również 14 miejsc postojowych, w tym jedno dla osób z niepełnosprawnościami.

Dla obsługi przyległego terenu wykonano 4 dojazdy do strefy zamieszkania, tzw. sięgacze o szerokości jezdni 5 m. Zjazdy na posesje pozostały w dotychczasowej ich lokalizacji. Powstało również połączenie piesze z pochylnią dla osób z niepełnosprawnościami, łączące ul. Bliską z ul. Nałęczowską.

Wykonawca zbudował również oświetlenie, kanał technologiczny oraz kanalizację wodociągową i sanitarną. Prace objęły również ul. Wojciechowską, w obrębie włączenia do niej ul. Bliskiej. Koszt inwestycji to ponad 17,8 mln zł.

Dziki w Skansenie w Lublinie !

Zakończono przebudowę kładki nad ul. Filaretów w Lublinie

Od 20 września mieszkanki i mieszkańcy mogą już korzystać z nowej kładki nad ul. Filaretów. Obiekt przeszedł gruntowną przebudowę, a koszt prac wyniósł 4,3 mln zł.

Zakres inwestycji obejmował wymianę płyty pomostu kładki z ażurowej na pełną, wymianę balustrady z dostosowaniem do obowiązujących przepisów, konserwację i zabezpieczenie antykorozyjne stalowej konstrukcji obiektu, odwodnienie płyty pomostu wraz z przyłączeniem do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej oraz uziemienie konstrukcji stalowej kładki.

W ramach zadania nastąpiło także odnowienie ciągów pieszych w rejonie kładki. Remontowi poddane zostały zarówno chodniki, jak i schody. W najbliższym czasie wykonawca zdemontuje tymczasowe przejście dla pieszych na poziomie jezdni w ul. Filaretów.

Ulica Stary Gaj z asfaltem

Drogowcy wykonali roboty bitumiczne na ul. Satry Gaj, w zakresie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego o szerokości 2,5 na odcinku o długości 830 m, czyli od posesji 53 do ul. Janowskiej (z wyłączeniem odcinka realizowanego przy budowie wiaduktu kolejowego). Koszt wykonania nowej warstwy drogi to 280 tys. zł.

Remont ul. Wapiennej w Lublinie

Miasto zakończyło remont ul. Wapiennej. Roboty drogowe objęły odcinek o długości 1 km – od posesji nr 15 do 87 oraz przyległe sięgacze.

- Wykonawca wyrównał istniejąca nawierzchnię poprzez jej frezowanie, lokalnie ułożył warstwę z kruszywa, a następnie beton asfaltowy. Zakres prac objął również wymianę istniejących krawężników na betonowe oraz wykonanie poboczy o szerokości 0,5 m z kruszywa. Drogowcy wyregulowali też naziemne elementy infrastruktury uzbrojenia podziemnego, włazy studni kanalizacji deszczowej i sanitarnej, zawory wodociągowe, gazowe oraz studnie teletechniczne. Prace objęły również regulację wysokościową wlotów ulic bocznych oraz zjazdów – wyjaśnia Monika Fisz z ZDTM w Lublinie.

Nowa jezdnia ul. Wapiennej ma szerokość 3 m, z lokalnymi poszerzeniami do 7 m. Dodatkowo, w ramach bieżącego utrzymania dróg poprawiona została nawierzchnia pięciu sięgaczy tej ulicy.

Trwa przebudowa ulicy Młodej Polski

Przebudowa ulicy Młodej Polski prowadzona jest na odcinku o łącznej długości 985 metrów. Prace obejmują wykonanie nowej nawierzchni jezdni wraz z wymianą krawężników, nowej nawierzchni na zniszczonych zatokach postojowych oraz poszerzenie jezdni i wymianę nawierzchni chodnika na odcinku przy posesji 22.

Remont ul. Raginisa, Bołbotta i Gołębiewskiego

Remont ulic został przeprowadzony na odcinkach o łącznej długości blisko 1,4 km. Zakres zamówienia obejmował opracowanie dokumentacji projektowej, wykonanie robót budowlanych zgodnie z dokumentacją projektową oraz sprawowanie nad nimi nadzoru autorskiego.

Ulice zyskały nowe nawierzchnie z betonu asfaltowego wraz z poboczami z kruszywa.

Nowe oświetlenie i infrastruktura rowerowa w mieście

Doświetlono przejścia dla pieszych oraz parkingi. W minionym roku miasto wzbogaciło się o ponad 200 nowoczesnych słupów oświetleniowych m.in. w ciągu ulic Kosynierów, Nałkowskich, Pasiecznej, Siewierzan, Jaśminowej i wielu innych.

Powstała również nowa infrastruktura dla rowerzystów m.in. na ul. Podzamcze, Nałęczowskiej przy Morwowej, Kryształowej/Berylowej, Skowronkowej i Bliskiej, a kolejne drogi dla rowerów są projektowane.

Remonty na lubelskich ulicach

Na ulicach Lublina prowadzone były prace remontowe nawierzchni jezdni i chodników. Ich intensyfikacja nastąpiła w okresie wakacji, gdzie do modernizacji wytypowana łącznie około 35 lokalizacji, a łączny koszt robót wyniósł ok. 12 mln zł. Nową nawierzchnię zyskały wówczas, m.in. ulice: Sowińskiego, Prusa, Staszica, Herberta, Tysiąclecia czy Kraśnicka.

Ponadto do pierwszych przymrozków trwały intensywne remonty, które umożliwiły odnowienie ciągów drogowych, m.in. na ulicach: Bajkowskiego, Zamkowej,  Sławinek, Świętochowskiego, Wołynian, Zagonowej, Wiślan, łącznika ul. Świętoduskiej i Lubartowskiej, Głównej, Wądolnej, Bursztynowej wraz z rondem przy ul. Wyżynnej, Ćwiklińskiej, Wrocławskiej, Krzemienieckiej, Jagiellońskiej, skrzyżowanie Sulisławickiej i Tetmajera, Leśnej, Zbożowej, Skubiszewskiego i wielu innych.

Coraz bliżej przebudowy al. Unii Lubelskiej

Miasto Lublin ogłosiło postępowanie przetargowe na rozbudowę al. Unii Lubelskiej wraz z rozbiórką i budową obiektów mostowych na rzece Bystrzycy. Prace obejmą odcinek od ronda Lubelskiego Lipca '80 do wysokości zjazdu na teren galerii handlowej VIVO. Modernizację przejdzie droga po obu stronach jezdni o łącznej długości ok. 850 m. Zakres zamówienia obejmuje zarówno roboty drogowe, jak i transportowe.

Ogłoszone zamówienie zakłada odtworzenie istniejącego przebiegu al. Unii Lubelskiej z wprowadzeniem dodatkowej jezdni obsługującej tereny położone po zachodniej stronie drogi (m.in. parkingi przed Targiem pod Zamkiem). Zakresem inwestycji objęta jest również przebudowa ul. Zamojskiej na odcinku od al. Unii Lubelskiej do ul. Stolarskiej oraz przebudowa ul. Stolarskiej i Przemysłowej w zakresie placów do zawracania.

Prace drogowe obejmują także przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Zamojską i na przejściu dla pieszych na wysokości Targu pod Zamkiem. W ramach inwestycji zrealizowana będzie też niezbędna rozbiórka i budowa nowych dwóch obiektów mostowych nad rzeką Bystrzycą.

Wykonawca zrealizuje również prace z branży zieleni – odtworzy trawniki oraz nasadzi drzewa i krzewy. Docelowo pojawi się tam ponad 200 nowych drzew oraz 5,5 tys. krzewów i 300 m kwadratowych traw ozdobnych. Ponadto zamontowane zostaną elementy małej architektury – ławki i kosze na śmieci.

Zobacz także: Dworzec metropolitalny w Lublinie w listopadzie 2024