To pierwsze tego typu urządzenie w woj. lubelskim. W Puławach stanął „powiatomat”

2025-07-09 15:26

Na dziedzińcu Starostwa Powiatowego w Puławach zainstalowano pierwsze w województwie lubelskim urządzenie typu powiatomat. Nowoczesny automat ma ułatwić mieszkańcom odbiór dokumentów urzędowych bez konieczności wchodzenia do budynku.

Powiatomat w Puławach

i

Autor: fot: A. Wenerski - Starostwo Powiatowe w Puławach

Nowoczesność i wygoda na wyciągnięcie ręki

Powiatomat został ustawiony przy wejściu do Wydziału Komunikacji i Dróg Starostwa Powiatowego w Puławach, przy Alei Królewskiej 19. Urządzenie już w sierpniu umożliwi odbiór wybranych dokumentów przez całą dobę – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – co jest ogromnym udogodnieniem dla osób pracujących lub mających ograniczoną możliwość odwiedzin w urzędzie w jego tradycyjnych godzinach pracy.

Na początek, urządzenie pozwoli na odbiór stałych dowodów rejestracyjnych oraz tzw. trzecich tablic rejestracyjnych, czyli tablic bagażnikowych. Warunkiem skorzystania z tej formy odbioru jest wcześniejsze złożenie stosownego oświadczenia – mieszkańcy będą mogli to zrobić od 14 lipca. Po zarejestrowaniu woli odbioru dokumentów za pośrednictwem powiatomatu, interesant otrzyma odpowiedni kod umożliwiający bezpieczny dostęp do przesyłki.

Puławy. 24-latek w czasie jazdy stanął na drzwiach samochodu

Bliżej mieszkańców – nowe funkcje w planach

Choć na początku zakres usług powiatomatu będzie ograniczony, już teraz trwają prace nad jego dalszym rozwojem.

– Nowe rozwiązanie ma na celu usprawnienie i unowocześnienie obsługi osób korzystających z usług Starostwa Powiatowego w Puławach. Tradycyjna forma odbioru dokumentów w urzędzie nadal pozostaje dostępna – powiatomat stanowi dodatkową, wygodną alternatywę dla osób ceniących sobie elastyczność i niezależność czasową – zaznaczyła starosta puławski Teresa Gutowska podczas oficjalnej prezentacji urządzenia.

Pomysł zakupu powiatomatu powstał po dokładnej analizie oczekiwań i potrzeb petentów Starostwa. Zarząd Powiatu Puławskiego postanowił wdrożyć to rozwiązanie jako odpowiedź na rosnące zainteresowanie mieszkańców szybką i bezkontaktową obsługą administracyjną. Urządzenie wpisuje się w ogólnopolski trend digitalizacji usług publicznych oraz ograniczania barier dostępu do administracji – również dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z małymi dziećmi czy pracujących w nietypowych godzinach.

Zobacz także: Ten budynek jest symbolem Lublina. Wiąże się z nim legenda o duchu