ZUS przypomina o ważnym terminie. Kluczowy, żeby nie czekać na 800 plus

i

Autor: Getty images ZUS przypomina o ważnym terminie. Kluczowy, żeby nie czekać na 800 plus

800 plus

„Rodzina 800 plus”. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o wnioskach

2024-03-15 16:41

Trwa nabór wniosków na nowy okres świadczeniowy w ramach programu „Rodzina 800 plus”. Aby uzyskać prawo do świadczenia, należy złożyć wniosek do ZUS. Można to zrobić wyłącznie drogą elektroniczną – przypomniało w piątek Ministerstwo Cyfryzacji.

Nowy okres świadczeniowy w ramach programu „Rodzina 800 plus” rozpocznie się 1 czerwca 2024 r. i potrwa do 31 maja 2025 r. Nabór wniosków ruszył 1 lutego 2024 r.

Ministerstwo Cyfryzacji w piątkowym komunikacie przypomniało, że wniosek złożony do 30 kwietnia 2024 r. umożliwi zachowanie ciągłości wypłaty świadczenia.

Resort podkreślił, że przyjmowaniem wniosków, ich rozpatrywaniem, przyznawaniem i wypłatą świadczenia zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Jak złożyć wniosek na 800 plus? 

Wnioski do ZUS można złożyć tylko przez internet za pośrednictwem: portalu informacyjno-usługowego Emp@tia, platformy PUE ZUS, aplikacji mZUS i bankowości elektronicznej.

Ministerstwo zaznaczyło, że na portal informacyjno-usługowy Emp@tia lub platformę PUE ZUS można łatwo zalogować się profilem zaufanym (PZ).

Profil zaufany pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Dzięki niemu można złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.

Koniec 800+? Zaczną się problemy. Jasnowidz Jackowski zobaczył to w swojej wizji

Profil zaufany przyda się także do skorzystania z innych świadczeń i usług. To m.in. Dobry Start, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy czy Karta Dużej Rodziny.

Poprzez e-usługę można także zgłosić urodzenie dziecka. Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże rodzicowi jego numer PESEL i zamelduje je.

Inne usługi, dla rodziców i nie tylko, można znaleźć na gov.pl w zakładce Usługi dla obywatela.

Aby założyć profil zaufany, należy wejść na stronę pz.gov.pl. Następnie trzeba kliknąć na pole "Zarejestruj się" w prawym górnym rogu i wybrać sposób, w jakim można uzyskać profil zaufany.

Profil zaufany można założyć i potwierdzić online za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku.

Aby to zrobić, należy wypełnić formularz o założenie PZ w systemie bankowości elektronicznej banku, z którego usług korzysta obywatel. Operację należy potwierdzić bankowym kodem autoryzacyjnym. Na podany adres e-mailowy zostanie przesłane potwierdzenie założenia konta.

Można także potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających, np. w urzędach i w niektórych bankach. Wniosek o założenie PZ automatycznie jest wysyłany przez internet, kiedy rejestrowane jest konto. Dane trzeba potwierdzić osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą).

Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ można znaleźć w instrukcji użytkownika na stronie pz.gov.pl w zakładce POMOC.

Zobacz także: Kolejny ważny krok w budowie radomskiego „Medyka”.