Nowy okres świadczeniowy w ramach programu „Rodzina 800 plus” rozpocznie się 1 czerwca 2024 r. i potrwa do 31 maja 2025 r. Nabór wniosków ruszył 1 lutego 2024 r.
Ministerstwo Cyfryzacji w piątkowym komunikacie przypomniało, że wniosek złożony do 30 kwietnia 2024 r. umożliwi zachowanie ciągłości wypłaty świadczenia.
Resort podkreślił, że przyjmowaniem wniosków, ich rozpatrywaniem, przyznawaniem i wypłatą świadczenia zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Jak złożyć wniosek na 800 plus?
Wnioski do ZUS można złożyć tylko przez internet za pośrednictwem: portalu informacyjno-usługowego Emp@tia, platformy PUE ZUS, aplikacji mZUS i bankowości elektronicznej.
Ministerstwo zaznaczyło, że na portal informacyjno-usługowy Emp@tia lub platformę PUE ZUS można łatwo zalogować się profilem zaufanym (PZ).
Profil zaufany pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Dzięki niemu można złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.
Profil zaufany przyda się także do skorzystania z innych świadczeń i usług. To m.in. Dobry Start, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy czy Karta Dużej Rodziny.
Poprzez e-usługę można także zgłosić urodzenie dziecka. Kierownik urzędu zarejestruje urodzenie dziecka, przekaże rodzicowi jego numer PESEL i zamelduje je.
Inne usługi, dla rodziców i nie tylko, można znaleźć na gov.pl w zakładce Usługi dla obywatela.
Aby założyć profil zaufany, należy wejść na stronę pz.gov.pl. Następnie trzeba kliknąć na pole "Zarejestruj się" w prawym górnym rogu i wybrać sposób, w jakim można uzyskać profil zaufany.
Profil zaufany można założyć i potwierdzić online za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku.
Aby to zrobić, należy wypełnić formularz o założenie PZ w systemie bankowości elektronicznej banku, z którego usług korzysta obywatel. Operację należy potwierdzić bankowym kodem autoryzacyjnym. Na podany adres e-mailowy zostanie przesłane potwierdzenie założenia konta.
Można także potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających, np. w urzędach i w niektórych bankach. Wniosek o założenie PZ automatycznie jest wysyłany przez internet, kiedy rejestrowane jest konto. Dane trzeba potwierdzić osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą).
Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ można znaleźć w instrukcji użytkownika na stronie pz.gov.pl w zakładce POMOC.
Zobacz także: Kolejny ważny krok w budowie radomskiego „Medyka”.