Podatnicy są w tych mailach proszeni o potwierdzenie danych identyfikacyjnych i rachunku bankowego. Jest to próba wyłudzenia informacji. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nigdy nie powiadamiają w e-mailach o weryfikacji deklaracji PIT i stwierdzeniu nadpłaty do zwrotu.
- Przestrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod Ministerstwo Finansów. Za pomocą e-maili i fałszywych stron internetowych - informuje Michał Deruś, rzecznik Izby Administracji Skarbowej w Lublinie i dodaje: - Oszuści próbują wyłudzić dane podatników. Proszą też o potwierdzenie danych identyfikacyjnych oraz rachunku bankowego wskazanego do wypłaty.
Przykładowa strona to „https://bezpieczny24.org/pl/e-US/”. Prosimy nie klikać w ten link!
- Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nie wysyłają wiadomości e-mail, informujących o nadpłacie podatku i nakłaniających podatników do potwierdzenia danych identyfikacyjnych lub rachunku bankowego - dodaje Deruś.
Informacje o nadpłacie podatku można znaleźć w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) na stronie podatki.gov.pl. Można się do niego zalogować wybraną metodą na rządowej platformie login.gov.pl. W e-US podatnik może też śledzić status zwrotu podatku. Informacje dotyczące nadpłaty podatku można również uzyskać w urzędzie skarbowym.
Co robić w przypadku próby oszustwa?
W przypadku gdy podatnik dostał wiadomość e-mail lub SMS, która budzi jego wątpliwości lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tą sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30.
Można również skorzystać z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
W okresie składania zeznań podatkowych zwiększa się aktywność oszustów, którzy próbują wyłudzić dane podatników. Termin składania zeznań mija wraz z końcem kwietnia.