Podjechać autobusem, czy jednak lepiej skorzystać z roweru miejskiego? A może jednak wypożyczyć „samochód na minuty”? Ten dylemat ma rozwiązać aplikacja AI-TraWell, nad którą pracuje zespół osób, wśród których znajdują się urzędnicy z Lublina. Sama nazwa aplikacji to skrót, który można przetłumaczyć jako „Proaktywny asystent podróży wspomagany sztuczną inteligencją, monitorujący doświadczenia użytkowników i tworzący spersonalizowane rozwiązania w zakresie mobilności” (AI-powered, proactive TRAvel assistant to self-monitor user’s experience & craft personalised travel solutions for promoting WELLbeing – AI-TraWell).
Najlepsze w aplikacji będzie to, że sama nam podpowie, które rozwiązanie i która trasa jest dla nas najlepsza. To na podstawie danych, które do niej wprowadzimy.
– W ramach jednej aplikacji będziemy mieli dostępność do wszystkich możliwości poruszania się po mieście – podkreśla Szymon Horosiewicz, z Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości w Urzędzie Miasta Lublin. – Czy to będzie transport publiczny, czy też car-sharing lub np. rower miejski. Aplikacja podpowie nam jak z punktu A do punktu B, uwzględniając nasze preferencje, podróżować jak najbardziej efektywnie.
Dodatkowym przedsięwzięciem w ramach projektu AI-TraWell są badania na temat mobilności miejskiej. Ich celem jest zbadanie zachowań użytkowników różnych grup społecznych oraz ich preferencji dotyczących codziennych podróży, wyboru tras oraz środków transportu. W sieci prowadzona jest obecnie ankieta na ten temat. Jeśli chcecie pomóc w tworzeniu aplikacji, możecie ją wypełnić pod tym adresem.
Ankieta koncentruje się na doświadczeniach związanych z mobilnością, ale również na potrzebach i wymaganiach użytkowników. W ramach badania zweryfikowana zostanie chęć korzystania z nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań (w tym przypadku platformy dialogu cyfrowego), które dopasowują indywidualne preferencje podróżowania i dostarczają spersonalizowane opcje podróży konkretnemu użytkownikowi. Takie działania sprawiają, że sposób podróżowania staje się bezstresowy, przyjemniejszy oraz przyjazny dla środowiska, a decydentom miasta daje wskazówki na lepsze planowanie polityki transportowej oraz świadczenie usług na najwyższym poziomie.
Co więcej, ankieta bierze pod uwagę także zmiany preferencji naszego podróżowania, ze względu na trwającą epidemię koronawirusa. Ankiety zostały opracowane w trzech wersjach językowych (języku polskim, języku angielskim i języku ukraińskim). Na podstawie wyników z badania ankietowego zostanie sporządzony raport. Wykonawcą badań jest Towarzystwo Fraunhofera Wspierania Badań Stosowanych (Fraunhofer-Gesellschaft) z Monachium.
Projekt realizowany jest przez Referat Smart City w Wydziale Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin w ramach konsorcjum EIT KIC Urban Mobility (Europejski Instytut Innowacji i Technologii Wspólnoty Wiedzy Innowacji ds. Mobilności Miejskiej z następującymi partnerami: Kolegium Uniwersyteckim w Londynie [University College London], Towarzystwem Fraunhofera Wspierania Badań Stosowanych [Fraunhofer-Gesellschaft], firmą Achmea oraz miastem Monachium).
Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT) jest instytucją utworzoną przez Unię Europejską w 2008 r. w celu wzmocnienia zdolności Europy do wdrażania innowacji. EIT stanowi integralną część programu Horyzont 2020, programu ramowego UE w zakresie badań naukowych i innowacji.
Aplikacja, gdy już powstanie, będzie testowana nie tylko w Lublinie, ale także w Monachium. Do końca roku potrwają testy aplikacji, a jej samej na rynku możemy spodziewać się w przyszłym roku.