Dwanaście ofert i duże różnice cenowe
Poznaliśmy oferty złożone w przetargu na projekt oraz budowę nowego fragmentu autostrady A2 w województwie lubelskim. Inwestycja obejmuje odcinek o długości ponad 16 kilometrów, który połączy węzeł Biała Podlaska z rejonem miejscowości Kijowiec. Zainteresowanie zadaniem okazało się bardzo duże – do postępowania zgłosiło się 12 wykonawców.
Najniższą cenę zaproponowało konsorcjum firm Mirbud (lider) i Budpol. Ich oferta wynosi dokładnie 571 345 251,00 zł. Najdroższa propozycja, złożona przez Unibep, opiewa na ponad 762 mln zł. Różnica pomiędzy skrajnymi ofertami przekracza więc 190 mln zł, co pokazuje skalę konkurencji w przetargu. Obecnie trwa analiza i szczegółowa ocena wszystkich złożonych ofert.
Kryteria wyboru i harmonogram inwestycji
Postępowanie zostało ogłoszone w maju 2025 roku w trybie przetargu nieograniczonego. Oferty oceniane są według trzech kryteriów. Największe znaczenie ma cena, która stanowi 60 procent oceny końcowej. Pozostałe punkty można zdobyć za długość gwarancji na obiekty mostowe (30 proc.) oraz na ekrany akustyczne (10 proc.).
Zakłada się, że w przypadku braku odwołań umowa z wybranym wykonawcą zostanie podpisana w pierwszej połowie 2026 roku. Na realizację całego zadania przewidziano 32 miesiące, z czego 10 miesięcy zajmie etap projektowania. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane tzw. okresy zimowe, przypadające od 16 grudnia do 15 marca. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2029 roku.
Zakres prac obejmie przygotowanie projektu technicznego i wykonawczego, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych oraz budowę autostrady pomiędzy Białą Podlaską a Kijowcem.
A2 coraz bliżej wschodniej granicy
Budowa nowego odcinka wpisuje się w szerszy plan rozwoju autostrady A2 na wschód od Warszawy. Spośród czterech odcinków pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską trzy są już w realizacji, a fragment Swory – Biała Podlaska posiada pozwolenie na użytkowanie. Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych odcinkach.
Na trasie pomiędzy Siedlcami a Sworami prowadzone są m.in. roboty przy obiektach mostowych, przebudowy infrastruktury podziemnej oraz montaż ekranów akustycznych, barier energochłonnych i ogrodzeń. Zaawansowanie prac wynosi od 85 do 91 procent, w zależności od odcinka. Mimo to inwestor deklaruje, że celem jest udostępnienie trasy głównej wszystkich trzech fragmentów jeszcze w tym roku.
Równolegle procedowany jest także kolejny przetarg – na odcinek A2 od rejonu Kijowca do węzła Dobryń. Dla tego fragmentu uzyskano już decyzję ZRID, a oferty wykonawców zostały otwarte w sierpniu 2025 roku. Wszystko wskazuje więc na to, że autostrada A2 konsekwentnie zbliża się do Białej Podlaskiej i wschodniej granicy kraju.
Zobacz także: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 833