Tu powstanie brakujący odcinek drogi
W dzielnicy Za Cukrownią powstaje przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca '80, czyli brakujący odcinek o długości około 1100 m, od skrzyżowania z ul. Diamentową i ul. Krochmalną do ul. Cukrowniczej. Drogę przewidziano na całej długości jako dwujezdniową, trzypasową, z buspasami. Ulica otrzyma kanalizację deszczową i oświetlenie uliczne.
Wykonawca zbuduje także dwie sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach z ul. Włościańską i ul. Cukrowniczą. Przebudowę przejdą również odcinki ulic bocznych m.in. Ciepłej, Włościańskiej, Przeskok i wewnętrznej Dzierżawnej.
Sławin i Szerokie będą mieć nową drogę
Trwa budowa ulic Bliskiej oraz Skowronkowej. Inwestycja o wartości ponad 42,5 mln zł zakończy się w styczniu 2024 r.
Realizowane zadanie dotyczy budowy ul. Bliskiej wraz z przebudową ul. Wojciechowskiej w obrębie istniejącego skrzyżowania, z dowiązaniem projektowanego układu drogowego do zakresu ulic Nałęczowskiej i Wojciechowskiej.
Zadanie uwzględnia również budowę sięgaczy do obsługi istniejącej i projektowanej strefy zamieszkania oraz miejsc postojowych. Powstanie również połączenie piesze w postaci schodów z pochylnią dla osób z niepełnosprawnościami, łączące ul. Bliską z ul. Nałęczowską.
Wykonawca buduje również oświetlenie, kanał technologiczny oraz kanalizację wodociągową i sanitarną. Wszystkie prace są w trakcie realizacji.
Wykonywane są roboty brukarskie na chodnikach i zjazdach, w jezdni zaś ostatnie warstwy konstrukcyjne pod nawierzchnię asfaltową. Z początkiem sierpnia rozpocznie się realizacja prac drogowych na ul. Wojciechowskiej, w obrębie włączenia do niej ul. Bliskiej. Budowana jest także ul. Skowronkowa wraz z infrastrukturą.
Rejon ul. Skowronkowej dopełni budowana ul. Araszkiewicza. Powstaje nowa droga o szerokości 5 m wraz z infrastrukturą towarzyszącą na odcinku od ul. Skowronkowej do rejonu posesji 39a, o długości około 90 m wraz z placem nawrotowym i obustronnymi chodnikami.
Ul. Raszyńska i jej nowa kanalizacja deszczowa
Trwa także rozpoczęta w 2022 roku rozbudowa ul. Raszyńskiej. Obecnie realizowana jest budowa kanalizacji deszczowej.
Wykonano cały zakres ciągu głównego sieci kanalizacji deszczowej w ramach rozbudowy ulicy Raszyńskiej wraz z przykanalikami. Trwają prace związane z montażem wpustów deszczowych. Oczyszczono i opróżniono istniejący zbiornik retencyjny ze ścieków i osadów deszczowych wraz z posadowieniem separatora substancji ropopochodnych. Zamontowano wylot betonowy kanalizacji.
W zakresie branży elektrycznej ułożono ruraż pod oświetlenie uliczne oraz wciągnięto około 40% kabli na całym zakresie. W ramach branży drogowej rozpoczęto prace w ul. Tarninowej – korytowanie, warstwy konstrukcyjne i krawężniki. Sfrezowano nawierzchnię bitumiczną na całej szerokości ul. Raszyńskiej na odcinku od ul. Ślaskiego do końca zakresu.
Kilka ulic na Wieniawie doczeka się remontu
Z kolei w dzielnicy Wieniawa trwają prace przy przebudowie ul. Popiełuszki. Dla poprawy bezpieczeństwa i wygody jazdy ulica na odcinku od ul. Junoszy do ul. Legionowej otrzyma nową nawierzchnię, przebudowane zostanie także skrzyżowanie z ul. Głowackiego, a odnowiona sygnalizacja świetlna włączona do Systemu Zarządzania Ruchem.
Ulica zyska nowoczesne oświetlenie dostosowane do obecnych wymogów technicznych. Drogowcy wykonają także chodniki z kostki brukowej na fragmentach dotychczas nieremontowanych oraz wybudują kanał technologiczny. Zmiany obejmą również infrastrukturę przystankową. Istniejący przystanek na wysokości Domu Pomocy Społecznej im. Matki Teresy z Kalkuty zmieni swoje miejsce i docelowo znajdzie się za skrzyżowaniem z ul. Junoszy. Na przystankach pojawią się również nowe wiaty oraz punkty dynamicznej informacji pasażerskiej.
Aktualnie drogowcy koncentrują się na przebudowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Popiełuszki z Głowackiego. Wykonywane są chodniki i zjazdy po południowej stronie. Trwają również prace z modernizacją sieci ciepłowniczej prowadzone przez LPEC. Zakończenie inwestycji nastąpi z końcem września 2023 r.
Drogowcy pracują również w dzielnicy Felin
Na Felinie trwa II etap przebudowy skrzyżowania al. Witosa z ul. Doświadczalną, podczas którego drogowcy poszerzą jezdnię al. Witosa i wlot ul. Doświadczalnej, zbudują dwie zatoki autobusowe, chodniki oraz drogę rowerową. Do tego przebudują kanalizację deszczową i pozostałą część uzbrojenia technicznego. Wykonawca przebudował już częściowo sieć teletechniczną wraz ze studniami, wykonał przewierty sterowane dla potrzeb przebudowy kolizji elektroenergetycznych i teletechnicznych oraz dla przebudowy sygnalizacji świetlnej.
W ramach prowadzonej przebudowy najważniejszą zmianą będzie powstanie dodatkowych pasów do skrętu w lewo i prawo z al. Witosa w ul. Doświadczalną, dodatkowego pasa do skrętu z ul. Doświadczalnej w al. Witosa oraz przebudowa sygnalizacji świetlnej. Zmiany zakładają również dostosowanie długości pasów do obecnego natężenia ruchu, co pozwoli na to, by kumulacja pojazdów odbywała się na właściwych pasach ruchu. Co więcej, przewidziano budowę brakującego odcinka ścieżki rowerowej od ul. Jagiełły do ul. Vetterów wraz z przejazdem rowerowym przez skrzyżowanie, co poprawi bezpieczeństwo rowerzystów. Powstanie także oświetlenie uliczne oraz chodniki. W ramach inwestycji drogowcy przebudują również zatoki autobusowe.
Ponadto rozpoczęła się realizacja rzeczowa nowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Franczaka „Lalka”, Skalskiego i Jagiellończyka.
Małe zmiany w dzielnicy Dziesiąta
Na ukończeniu jest już budowa ul. Zamenhofa. To nowa inwestycja drogowa dla mieszkańców dzielnicy Dziesiąta. Powstał brakujący odcinek ulicy pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Sierpińskiego a skrzyżowaniem z ul. Staffa. To asfaltowa droga o szerokości 6 m. Po obu stronach powstały chodniki dla pieszych, zjazdy na posesje, przebudowano i zabezpieczono istniejącą sieć teletechniczną i elektroenergetyczą, wybudowano oświetlenie drogowe oraz kanalizację deszczową. Cała ul. Zamenhofa ma długość 1350 metrów i jej większość jest już urządzona.
Tu remont jest już gotowy
Wiosną tego roku zakończono prace przy ul. Siewierzan oraz w rejonie ulic Turystycznej i Hajdowskiej. We współpracy z mieszkańcami powstała ul. Siewierzan. Nowo wybudowana ulica ma około 400 m długości i 5 m szerokości. Dodatkowo, po obu jej stronach są chodniki o szerokości 2 m, a na końcu jezdni plac nawrotowy. Zadanie dotyczyło także budowy ciągu pieszego w kierunku ul. Wołynian o szerokości 3 m i długości około 70 m, jak również ciągu pieszo-jezdnego o szerokości 5 m i długości ponad 60 m, wykonanego z kostki brukowej.
W ramach inicjatywy lokalnej zbudowano również drogi gminne 023D i 022D w rejonie ulic Turystycznej i Hajdowskiej. Łączna ich długość wyniosła około 800 m, a jedną z dróg zakończono placem nawrotowym. Drogi posiadają nawierzchnię bitumiczną. Poza jezdnią i chodnikami prace objęły również budowę zjazdów oraz oświetlenia i kanalizacji deszczowej, a także usunięcie kolizji elektrycznych. Obie nowe drogi mają bezpośrednie włączenie w ul. Hajdowską.
Ratusz już ma kolejne plany
Miasto przygotowuje się już do kolejnych dużych inwestycji. Jeszcze w sierpniu rozpocznie się procedura wyboru wykonawcy rozbudowy układu drogowego na Ponikwodzie. W ramach inwestycji powstanie nowa infrastruktura o łącznej długości około 2,6 km. Przedłużona ul. Węglarza od ul. Walecznych do ul. Trześniowskiej obejmie dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i na części jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu o szerokości odpowiednio 3,5 m i 3 m.
Projekt zakłada realizację zaplecza dla transportu publicznego, dwustronnych chodników i ścieżek rowerowych, sygnalizacji i oświetlenia drogowego, a także pozostałej infrastruktury drogowej, w tym kanalizacji i sieci. Drugim zadaniem planowanym do realizacji jest rozbudowa ul. Wallenroda wraz z przebudową skrzyżowania z ul. Zana, która zakłada m.in. budowę miejsc postojowych wzdłuż ulicy, przebudowę chodników i zjazdów w obszarze skrzyżowań z ulicami Zana, Juranda, Wajdeloty, Grażyny, oświetlenia ulicznego i infrastruktury podziemnej.
Dokumentacja projektowa gotowa jest też dla przebudowy ulic: Zorza, Sławinek i Montażowa.
Zobacz także: Europejska Konwencja Żonglerska w Lublinie