Nowe odcinki S19 w woj. lubelskim
W przypadku budowy drogi ekspresowej S19 - w pierwszej kolejności procedowane będzie ZRID dla odcinka między Lubartowem a Kockiem. Budowę trasy z Lublina do granicy województwa lubelskiego GDDKiA podzieliła na sześć odcinków o łącznej długości ok. 100 km. Wiosną 2024 r. rozpoczęły się prace przy rozbudowie obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej.
Pod koniec roku dyrekcja uzyskała także ZRID dla dwóch odcinków od granicy województwa do Międzyrzeca Podlaskiego i z Lubartowa do Lublina. Zdun przewiduje, że za trzy lata z Lublina na północ województwa będzie można podróżować już gotową drogą ekspresową.
Na jakim etapie są drogi szybkiego ruchu w woj. lubelskim?
Dyrektor Wydział Infrastruktury LUW Michał Zdun uważa, że mniej zaawansowane są prace na 75-kilometrowej drodze ekspresowej S12 między Piaskami a Dorohuskiem. W 2024 r. wykonawca kontynuował budowę obwodnicy Chełma, która jest położona na tej trasie. Do wojewody lubelskiego wpłynęły wnioski o ZRID dla trzech odcinków: Piaski-Dorohucza, Dorohucza-Chełm, Chełm-Dorohusk. Zdun uzupełnił, że postępowanie dotyczące odcinka Chełm-Dorohusk jest najbardziej zaawansowane.
W przypadku ponad 115-kilometrowej drogi ekspresowej S17 z Piask do Hrebennego urząd wojewódzki prowadzi procedurę wydawania ZRID dla odcinków: Zamość Wschód-Zamość Południe, Zamość Południe-Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe-Hrebenne. Stan prac nad wydaniem decyzji Zdun ocenił jako zaawansowany.
Dyrektor poinformował, że prace przygotowawcze lub projektowe trwają wobec wszystkich odcinków dróg ekspresowych S19, S12 i S17 na Lubelszczyźnie.
- Za osiem-dziesięć lat całe nasze województwo będzie skomunikowane drogami szybkiego ruchu – zaznaczył.
Jak wyliczył, w latach 2020-2023 ówczesny wojewoda lubelski wydał dwie decyzje ZRID, natomiast w 2024 wydano trzy decyzje na trzy odcinki S19 o łącznej długości 45 km, na których trwają już roboty budowlane.
Zobacz także: Mało znana atrakcja turystyczna w woj. lubelskim. Zobacz ruiny zamku w Bychawie