GALERIA

Minął rok od otwarcia nowego Dworca Lublin. „Ten obiekt wpisał się w krajobraz miasta”. ZDJĘCIA

2025-01-13 15:38

Minął dokładnie rok od oficjalnego otwarcia jednej z największych w ostatnich latach inwestycji Lublina, czyli dworca metropolitalnego. Według statystyk, obiekt obsługuje średnio 250 tys. pasażerów miesięcznie. – Ten dworzec zmienił miasto – stwierdził podczas konferencji podsumowującej rok działania Dworca Lublin zastępca prezydenta miasta ds. inwestycji i rozwoju, Tomasz Fulara.

Spis treści

  1. Rok działania nowego dworca w Lublinie
  2. Dworzec Lublin w rocznych w statystykach
  3. „Najbardziej ekologiczny dworzec w Polsce” jest w Lublinie
  4. Dworzec Lublin wyróżniony w międzynarodowych konkursach

Rok działania nowego dworca w Lublinie

Jedna z największych inwestycji, jakie w ostatnich latach przeprowadzono w Lublinie, czyli budowa dworca metropolitalnego, pochłonęła ponad 340 mln zł (z czego ponad 195 mln zł to dofinansowanie unijne). Nowy obiekt został oficjalnie otwarty dla podróżnych 12 stycznia 2024 r., co oznacza, że właśnie obchodzi swoje pierwsze urodziny.

– Wszyscy wiemy, jak to miejsce wyglądało wcześniej i wiemy, jak ten dworzec zmienił miasto – mówił podczas poniedziałkowej konferencji prasowej, podsumowującej pierwszy rok działania obiektu Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju. – Z punktu widzenia miasta zmieniło się dużo, nie tylko ze względu na kwestie całego układu komunikacyjnego, ale też i wizualnie. Przez dwie dekady ta część miasta zmieniła się zupełnie: miejsce, które było delikatnie mówiąc „trudne”, stało się wizytówką Lublina i to jest taka „perła w koronie” i dla naszego lubelskiego układu komunikacyjnego, jak i ponadregionalnego – podkreślał Fulara.

Tak z zewnątrz wygląda dworzec metropolitalny w Lublinie

– To tylko 12 miesięcy, a już ten obiekt wpisał się w krajobraz Lublina. Najważniejsza jest oczywiście komunikacja, bo po to ten węzeł przesiadkowy został wybudowany, by lepiej skomunikować i miasto, i region. Statystyki mówią same za siebie. Mamy już ponad 70 kierunków, w tym destynacje lokalne, ponadlokalne, regionalne, międzynarodowe. Można pojechać zarówno na wschód, jak i zrobić city break do takich miejscowości jak np. Marsylia, Lyon, Budapeszt itd. – mówił z kolei Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

Dworzec Lublin w rocznych w statystykach

Aktualnie z Dworca Lublin kursy realizuje 85 przewoźników w ponad 70 kierunkach. To zarówno połączenia lokalne, jak i krajowe czy zagraniczne (średnia dzienna liczba wykonywanych kursów to ok. 850). Dworzec obsługuje też 23 linie komunikacji miejskiej oraz linię nocną N3. Według statystyk, dzienna liczba pasażerów wynosi średnio około 8 tys., zaś uśredniając miesięcznie – około 250 tys., co w skali roku daje z kolei ok. 3 mln obsłużonych podróżnych.

– I liczba ta będzie rosnąć po przeniesieniu pozostałych przewoźników. Mowa tutaj o około 40 przewoźnikach, 20 międzynarodowych i 20 lokalnych, w tym do Łęcznej i Lubartowa – zaznaczył Grzegorz Malec, dodając, że zgodnie z najnowszymi ustaleniami, od marca br. cały ruch będzie się odbywał właśnie z nowego dworca (jak już informowaliśmy, przewoźnicy wciąż kursujący ze „starego” PKS-u mają czas do końca lutego na przeniesienie się na nowy obiekt).

„Najbardziej ekologiczny dworzec w Polsce” jest w Lublinie

Dworzec metropolitalny w Lublinie leży pomiędzy ul. Młyńską, Gazową i Dworcową, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca głównego PKP. To jeden z najnowocześniejszych i najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w naszym kraju. Jego budowa rozpoczęła się w 2021 r. i trwała do października 2023 r. (po kilkukrotnym wydłużaniu terminu zakończenia inwestycji).

W bryle budynku dominuje szkło i beton, a wyróżniają go przede wszystkim efektowne, ażurowe, bo inspirowane ludowymi wycinankami słupy oraz dekoracyjne zadaszenia peronów. Obiekt posiada trzy kondygnacje, a jego powierzchnia użytkowa to 18 tys. m2. Mieści się w nim m.in. garaż podziemny typu „Park&Ride” dla 174 samochodów, taras widokowy na piętrze, bagażownia czy „zielona ściana” o powierzchni 290 m2, na której rośnie około 27 tys. roślin.

Zastosowano w nim także rozwiązania ekologiczne, w tym m.in. otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła, betonowej ściany z mapą Lublina, która ma kumulować ciepło w dzień i oddawać je wieczorem oraz fotowoltaikę. Dworzec Lublin jest też przystosowany dla osób z niepełnosprawnościami.

Za projekt lubelskiego dworca metropolitalnego odpowiedzialni są architekci z warszawskiej pracowni projektowej Tremend. Budowa obiektu wraz z przebudową okolicznych dróg było częścią projektu „Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Dworzec Lublin wyróżniony w międzynarodowych konkursach

Dworzec Lublin może się już pochwalić wyróżnieniami architektonicznymi. Na jego koncie znalazł się m.in. „architektoniczny Oscar”, czyli nagroda World Architecture Festival Award 2024 w kategorii transport. Obiekt został też nagrodzony w konkursie Property Design Awards 2024 w kategorii bryła-obiekty publiczne. Zdobył też wyróżnienie w konkursie PLGBC Green Building Awards w kategorii „Najlepszy projekt ekologiczny”.

Zobacz także wakacyjną galerię zdjęć: Dworzec metropolitalny w Lublinie. Tak prezentuje się w letnim słońcu

Dopasuj ulicę do dzielnicy Lublina. Sprawdź, czy dobrze znasz mapę miasta!
Pytanie 1 z 15
Ul. Rynek w Lublinie znajduje się w dzielnicy:
Lublin Radio ESKA Google News
Autor: