Przebudowa Al. Racławickich, Lipowej i ronda Honorowych Krwiodawców to jedne z głównych inwestycji drogowych, na które w tym roku doczekali się mieszkańcy Lublina. Powody do zadowolenia mają też użytkownicy komunikacji miejskiej czy rowerów.
– Rok 2020 był trudny i zdominowany przez epidemię, która wymusiła również konieczność weryfikacji planów inwestycyjnych Miasta. Jednak mimo trudności i potrzeby szukania oszczędności, udało się sfinalizować część zaplanowanych i rozpoczętych przedsięwzięć drogowych. Co ważne rozpoczęliśmy przebudowę głównej arterii Miasta – Al. Racławickich. Miniony rok to również początek budowy Dworca Metropolitalnego. Podpisana w grudniu umowa otwiera etap wykonawczy tej największej miejskiej inwestycji. W ramach bieżącego utrzymania dróg remontem objęto również lubelskie ulice. Ubiegły rok to także realizacja pomysłów mieszkańców w zakresie infrastruktury drogowej, zgłoszonych w ramach Budżetu Obywatelskiego – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.
Al. Racławickie na półmetku
Na koniec roku stan zaawansowania prac wyniósł 55%, a ich wartość 46 mln zł.
- W ciągu ośmiu miesięcy wykonano prace rozbiórkowe i te związane z infrastrukturą podziemną. Roboty drogowe dotyczyły również w dużej części nawierzchni jezdni. Zakończono już prace na al. Długosza, ul. Legionowej, ul. Spadochroniarzy, ul. Łopacińskiego oraz na fragmencie Al. Racławickich – od ul. Legionowej do ul. Lipowej na długości 1400m. Na wspomnianym odcinku Al. Racławickich wykonano również zatoki wraz z peronami oraz część ścieżek rowerowych. Zatoki przystankowe zlokalizowane przy KUL-u, Państwowej Szkole Budownictwa i Geodezji, Szpitalu Wojskowym, Spadochroniarzy, Liceum im. Staszica i jednostce wojskowej zyskały już nowe nawierzchnie. Na głównej arterii miasta powstała już nowa infrastruktura gazowa – kompletna sieć wynosi ponad 2 km. Finalizowane są również prace w zakresie kanalizacji deszczowej. Jest ona już wybudowana w ponad 84% – wykonano blisko 5100 m kanałów. W miejscu zdemontowanej starej infrastruktury trakcyjnej wykonano 134 fundamenty pod nową trakcję oraz ustawiono 110 słupów trakcyjnych, na których zamontowano 210 lamp oświetleniowych. Oświetlenie działa naprzemiennie na całej długości Al. Racławickich. Gotowe jest już uzbrojenie podziemne do sygnalizacji wraz z częścią fundamentów dla nowych świateł - wylicza Justyna Góźdź z biura prasowego w lubelskim ratuszu.
Sam koniec roku to z kolei przywrócenie ruchu okrężnego na rondzie Honorowych Krwiodawców.
- W drugiej połowie grudnia kierowcy mogli już skorzystać z odnowionego obiektu drogowego. Przebudowa ronda objęła wszystkie cztery jego części. Wykonano kanalizację deszczową, powstały tam również elementy sygnalizacji świetlnej i trakcji trolejbusowej. Drogowcy wykonali rury osłonowe, maszty pod sygnalizatory oraz zamontowano komory sygnałowe. Wybudowano także fundamenty, na których posadowiono 18 słupów trakcyjnych. Powstała podbudowa pod ścieżkę rowerową i chodnik, ułożono krawężniki oraz podbudowę bitumiczną i warstwę wiążącą nawierzchni ulic. Na docelowych słupach zamontowano oświetlanie. Kluczowe z punktu widzenia przebudowy całego ronda, były prace na III ćwiartce. Objęły one powstanie uzbrojenia podziemnego w postaci zbiornika retencyjnego i kanalizacji deszczowej. Zbiornik na deszczówkę pomieści 143 tys. litrów wody, która będzie odprowadzana do Czechówki, przez al. Sikorskiego. Teren wokół ronda został uporządkowany, a na nawierzchni jezdni wykonano oznakowanie poziome. Zakończenie przebudowy Al. Racławickich planowane jest w czerwcu tego roku. Całość zadania pochłonie ponad 100 mln zł, z czego 85% dofinansowania stanowią środki europejskie - dodaje Góźdź.
Inwestycje objęły też przystanki komunikacji miejskiej
Ubiegły rok to zakończenie budowy tzw. zespołów przystankowych. Charakteryzuje je m.in. specjalny krawężnik, który umożliwia bezpieczne i wygodne dla pasażerów ustawienie autobusu.
- To miejsca integrujące komunikację miejską z zamiejską, a tym samym ułatwiające podróże pomiędzy Lublinem a gminami sąsiednimi. W ramach inwestycji wybrane lokalizacje w mieście zyskały 14 nowych wiat, 9 wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej oraz 138 stojaków rowerowych. Wszystkie zespoły przystanków przesiadkowych zostały wyposażone w system prowadzenia osób z niepełnosprawnościami. Przy przejściach przez jezdnię obniżono krawężniki do poziomu zero, a w obrębie przystanków zastosowano specjalne płyty wskaźnikowe i kierunkowe - wyjaśnia Justyna Góźdź.
Koszt tego zadania to 11 milionów złotych.
Poza zespołami przystankowymi w Lublinie pojawią się nowe przystanki końcowe wraz z infrastrukturą typu "parkuj i jedź".
- W ubiegłym roku rozpoczęto również budowę węzłów przesiadkowych przy ul. Zbożowej, Żeglarskiej i Franczaka Lalka. Z końcem roku prace ruszyły również na ul. Granitowej oraz al. Kraśnickiej. Z pierwszych miejsc, integrujących różne środki transportu, mieszkańcy będą mogli skorzystać w połowie tego roku. Cały projekt unijny, w ramach którego powstają węzły przesiadkowe zakłada docelowo ich budowę w 7 lokalizacjach na terenie miasta. Dogodne centra przesiadkowe powstaną również przy ul. Osmolickiej i ul. Grenadierów. Całkowita wartość zadania wyniesie ponad 62 mln zł. Blisko 85% stanowią środki pozyskane z Unii Europejskiej - wyjaśnia ratusz.
Nie zabrakło też licznych remontów dróg dojazdowych, a także infrastruktury w ramach Budżetu Obywatelskiego. Opracowano też projekty przyszłych przebudów. To m.in. ulice: Zorza, Romera, Sławinek i Wapowskiego.
- Trwają również prace projektowe dla przebudowy obiektów mostowych – w ciągu al. Unii Lubelskiej oraz w ciągu ul. Żeglarskiej wraz z przebudową tych ulic - dodaje Góźdź.