Wybierz dowolny produkt firmy Barilla, a na opakowaniu znajdziesz hasło: „Włoska marka makaronu nr 1”, odważne stwierdzenie, które jest otoczone zielonymi, białymi i czerwonymi kolorami narodowymi tego kraju. Ale proste stwierdzenie, które od lat jest częścią techniki marketingowej firmy, może kosztować Barilla miliony.
Dążąc do zwiększenia zysków i uzyskania nieuczciwej przewagi konkurencyjnej nad działającymi zgodnie z prawem konkurentami, [Barilla] celowo prowadzi rozsądnych konsumentów… do przekonania, że produkty są wytwarzane we Włoszech – czytamy w treści pozwu zbiorowego, który został złożony przeciwko Barilla America w czerwcu ubiegłego roku.
Pozew, który został złożony przez Matthew Sinatro i Jessicę Prost, którzy twierdzą, że byli zszokowani, gdy dowiedzieli się, że produkty Barilla są faktycznie produkowane w Iowa i Nowym Jorku. Twierdzą, że Barilla wprowadziła klientów w błąd.
Pomimo oznakowania produkt nie jest wytwarzany we Włoszech i nie posiada komponentów, które pochodzą z tego kraju.
Produkty są wytwarzane i wytwarzane w Iowa i Nowym Jorku, a składniki (takie jak główny składnik, pszenica durum) pochodzą z krajów innych niż Włochy. Poprzez fałszywe, wprowadzające w błąd i zwodnicze etykietowanie produktów [Barilla] starała się wykorzystać pragnienie konsumentów dotyczące autentycznego włoskiego makaronu, jednocześnie obniżając koszty i czerpiąc korzyści finansowe z wytwarzania produktów w Stanach Zjednoczonych Ameryki – głosi pozew.
Według Washington Post, pozywający twierdzą, że nie kupiliby pudełka makaronu za 2 dolary, gdyby wiedzieli, że nie został wyprodukowany we Włoszech.
Sędzia pokoju USA Donna Ryu orzekł, że sprawa ma wystarczającą wartość merytoryczną, aby kontynuować.
- Ich zarzuty są wystarczające do ustalenia szkody ekonomicznej dla celów statusu konstytucyjnego – napisał Ryu.
Rzecznik Barilli powiedział The Post, że twierdzenia są bezpodstawne, wskazując na sformułowanie na opakowaniu, które mówi, że makaron jest wytwarzany w Stanach Zjednoczonych ze składników z USA i innych krajów.
- Jesteśmy bardzo dumni z włoskiego dziedzictwa marki, włoskiego know-how firmy oraz jakości naszego makaronu w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie – czytamy w oświadczeniu.