kładka lubartów

i

Autor: UMWL

pociągi

Lubelskie. Nowiny z PKP. Tu więcej pociągów, tam bezpieczniejsze przejście

2023-10-06 13:13

Na trasie między Łukowem a Lublinem będzie mogło kursować więcej pociągów. Ale efekty nie nadejdą z dnia na dzień: termin samego oddania projektu bez opóźnień to 2027 r. Również na tej trasie pojawiło się już się bezpieczne przejście.

Pierwsza informacja przetłumaczona na język urzędowy oznacza, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla elektryfikacji linii kolejowej Łuków – Lublin (lk30). W praktyce to znak, że będzie mogło tamtędy jeździć więcej pociągów. Koszt projektu to ponad 13,6 mln zł netto.

Trasa liczy ok. 106 km i wiedzie poprzez Radzyń Podlaski, Parczew, Lubartów aż do Lublina. Ma zostać objęta elektryfikacją na całej długości, co umożliwi przewoźnikom realizację bezpośrednich połączeń ekologicznymi pociągami. Nie będzie wówczas konieczności wymiany lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, a to z kolei przełoży się na sprawniejsze i krótsze podróże.

Umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Multiconsult Sp. z o.o. Dokumentacja projektowa ma powstać do 2027 r.

Projekt „Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin” jest jednym z pięciu realizowanych w województwie lubelskim z „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Wartość całego projektu (dokumentacja i budowa) to ok. 378 mln zł.

To druga umowa na projekt w woj. lubelskim z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.” We wrześniu została podpisana umowa z wykonawcą projektu linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z włączeniem Kraśnika Fabrycznego do sieci kolejowej.

– Zakończenie prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na trasie Lubartów – Parczew” to jednocześnie początek nowego projektu elektryfikacji linii w ramach Programu Kolej Plus. Pod imponującą kładką nad torem w Lubartowie, po której przejdą dzisiaj pierwsi mieszkańcy osiedli Królów Polskich i 3 Maja, przebiegała będzie wkrótce sieć trakcyjna, która zwiększy możliwości przewoźników i zarządcy infrastruktury. Skorzystają również pasażerowie dzięki lepszej ofercie podróży – będą dodatkowe połączenia – powiedział Piotr Kaliszewski, doradca wiceministra infrastruktury.

Nowe bezpieczne przejście nad torem w Lubartowie

Kładka, o której powiedział doradca wiceministra, również jest najnowszą dumą PKP. Przejście kosztowało ponad 7 mln zł netto, ma 51 metrów długości i łączy dwa lubartowskie osiedla: Królów Polskich i 3 Maja. Wejście na obiekt jest dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z jednej strony jest chodnik (konstrukcja kładki jest na poziomie gruntu), a z drugiej, gdzie znajduje się spadek, są pochylnia i schody. Bezpieczne przejście oświetlają energooszczędne lampy.

kładka lubartów

i

Autor: UMWL

– Budowa kładki w Lubartowie jest kontynuacją inwestycji prowadzonej na odcinku linii Lubartów – Parczew, gdzie z podróży koleją pasażerowie korzystają od 2021 r. Mamy nadzieję, że nowa kładka poprawi komfort życia mieszkańców Lubartowa i bezpieczeństwo transportu kolejowego, a także przyczyni się do rozwoju miasta – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Budowa nowej kładki to część projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew” za ponad 90 mln zł (netto). Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020.

SKM uczy pasażerów pierwszej pomocy w swoim pociągu