Lubelskie Koleje coraz bliżej. Co zmieni się po 2030 roku?

2025-12-19 13:42

Województwo Lubelskie stawia kolejny krok w stronę uniezależnienia się od zewnętrznego przewoźnika kolejowego. Sejmik województwa przegłosował uchwałę o utworzeniu spółki Lubelskie Koleje, która w przyszłości mogłaby przejąć obsługę regionalnych połączeń pasażerskich. Urząd Marszałkowski ma już zamówioną strategię biznesową, a nowy podmiot ma przygotować się do startu w konkurencyjnym postępowaniu po 2030 roku.

Pociąg

i

Autor: Grand Warszawski/ Getty Images

Decyzja sejmiku i plany na przyszłość

Uchwała w sprawie powołania spółki Lubelskie Koleje sp. z o.o. została przyjęta podczas czwartkowej sesji sejmiku województwa. Za jej przyjęciem zagłosowało 28 radnych, trzech nie oddało głosu, a dwóch było nieobecnych. Nowa firma ma realizować zadania związane z kolejowymi przewozami pasażerskimi, których organizatorem jest Województwo Lubelskie. Samorząd będzie jedynym właścicielem spółki, a jej kapitał zakładowy ustalono na poziomie 5 mln zł.

Jak podkreślano w uzasadnieniu uchwały, decyzję o utworzeniu spółki poprzedziła analiza wykonana przez niezależny podmiot zewnętrzny. Ma ona stanowić podstawę do dalszych działań organizacyjnych i finansowych.

Lubelskie. Jazda pod prąd na rondzie

Umowa z Polregio i koszty przewozów

Obecnie przewozy kolejowe w regionie realizuje spółka Polregio. Wicemarszałek województwa Piotr Breś przypomniał podczas sesji, że obowiązująca umowa z tym przewoźnikiem wygasa w 2030 roku. Samorząd płaci za realizację usług ponad 120 mln zł rocznie. Z danych Urzędu Marszałkowskiego wynika, że Polregio przewozi na Lubelszczyźnie około 3 mln pasażerów rocznie.

Breś wyraził nadzieję, że po zakończeniu obecnej umowy usługi te będzie mogła realizować nowo powołana spółka. Jak zaznaczył, podobne rozwiązania od lat funkcjonują już w województwach mazowieckim i małopolskim.

Tabor, finansowanie i polityczne tło

Województwo Lubelskie dysponuje obecnie 24 pociągami, a w najbliższych latach liczba ta ma wzrosnąć do 28. W październiku Urząd Marszałkowski kupił cztery nowe, 176-osobowe szynobusy za ponad 194 mln zł, z czego 116 mln zł pochodzi z funduszy europejskich. Nowe pojazdy ma dostarczyć spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w 2029 roku.

Zgodnie z uchwałą, tabor zostanie wniesiony do Lubelskich Kolei aportem. Do czasu zakończenia umowy z Polregio nowa spółka będzie odpłatnie udostępniać pojazdy, co ma zapewnić jej stabilne finansowanie w okresie przejściowym i umożliwić przygotowanie oferty na przewozy po 2030 roku.

Decyzja zapadła w sejmiku, w którym większość ma Prawo i Sprawiedliwość. W ubiegłorocznych wyborach PiS zdobyło 21 z 33 mandatów. W maju 2024 roku marszałkiem województwa ponownie został Jarosław Stawiarski, który kieruje regionem od 2018 roku.

Zobacz także: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 833

Smaki z Plusem
Świąteczne smaki Madery