nesobus

i

Autor: Miasto Lublin

Komunikacja miejska

Kursów mniej, ale testów autobusów wodorowych więcej. Na ulice Lublina wyjechał NesoBus

2023-06-27 13:59

Choć komunikacja miejska w Lublinie w wakacje będzie mocno odchudzona pod względem kursów, to tymczasowo powiększy się liczba obsługujących je pojazdów. Do floty na tydzień dołączył właśnie autobus wodorowy. Póki co NesoBus będzie woził nas testowo.

NesoBus wyprodukowała spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Pojazd ma 12 m długości i zmieści 93 osoby, z których 37 będzie mogło usiąść. Maszyna jest zeroemisyjna, nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Jest w stanie jeździć bez tankowania nawet przez dwa dni, bo jej zasięg to 450 km. Całkiem nieźle wyglądają też parametry dotyczące spalania, bo NesoBus zużywa niecałe 8 kg wodoru na 100 km. Woził już pasażerów i pasażerki m.in. po ulicach Warszawy, Gdańska i Wrocławia, a przez najbliższy tydzień będzie się nim można przejechać również po Lublinie. NesoBus obsłuży linie nr: 1, 3, 4,7 i 44 w następującym harmonogramie:

Harmonogram testów autobusu NesoBus:

  • środa, 28 czerwca – linia nr 7/I
  • czwartek, 29 czerwca – linia nr 4/I
  • piątek, 30 czerwca – linia nr 7/I
  • sobota, 1 lipca – linia nr 3/IV
  • niedziela, 2 lipca – linia nr 44/I
  • poniedziałek, 3 lipca – linia nr 4/I

Testy autobusów wodorowych w Lublinie nie są pierwszyzną. W listopadzie miasto wypróbowało pojazd spółki ARTHUR BUS, który wyprodukowano w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów.

Na stałe do lubelskiej floty autobus wodorowy dołączy z końcem wakacji. Będzie to pojazd marki Solaris, również 12-metrowy, klimatyzowany, niskopodłogowy i wyposażony w system do zliczania osób pasażerskich, których maksymalnie pomieści 85. Jego wartość to ponad 3,7 mln zł brutto.

– Lublin już dziś spełnia ustawowy wymóg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej pojazdy ekologiczne stanowią ponad 34 proc. – to blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych. Obecnie trwają odbiory kolejnych 7 autobusów elektrycznych przegubowych, które po zarejestrowaniu i przygotowaniu do eksploatacji zostaną skierowane do obsługi liniowej. W nowej perspektywie unijnej również przewidujemy dalszy rozwój elektromobilności – w planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych – chwali się Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Miasto ma apetyt na więcej pojazdów wodorowych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie następnych 20 takich pojazdów. Ma to kosztować 80 mln zł, które – jeśli środki zostaną przyznane – w całości będą pochodziły od rządu. W związku z tymi planami w Lublinie ma też powstać stacja tankowania wodorem. Do końca 2024 r. ma ją zbudować spółka PAK-PCE Stacje H2 w pobliżu zajezdni przy ul. Grygowej.

Wakacje nie są jednak czasem tylko dobrych wieści z Zarządu Transportu Miejskiego. Wraz z końcem roku szkolnego miejska jednostka drastycznie obcięła rozkłady jazdy do tego stopnia, że wyglądają gorzej niż w pandemii. Obecnie główne linie komunikacyjne są obsługiwane co 25 min w godzinach szczytu.

Zobacz zdjęcia: Taniec, muzyka i spacer! Tak wyglądała niedziela na deptaku i Starym Mieście w Lublinie

Wypadek na autostradzie A4. Trudne warunki na drodze