W Chełmie powstanie nowoczesny dworzec. Jak ma wyglądać?
Bartłomiej Sarna z biura komunikacji PKP poinformował, że projekt nowego dworca zakłada budowę modernistycznego gmachu z prawie 15-metrową wieżą zegarową. Od wschodu do obiektu będzie przylegać przeszklona od góry wiata, pod którą przewidziano miejsca do odpoczynku dla pasażerów, ogródki letnie dla kawiarni czy restauracji.
Dworzec będzie miał elewację z ułożonej we wzory geometryczne cegły licowej w kolorze kredowym, co ma nawiązywać do historii Chełma. W latach 20. XX wieku miasto rozwijało się dzięki wydobyciu i przetwórstwu kredy. Wschodnią i zachodnią ścianę budynku będzie porastać winobluszcz.
Wnętrze dworca, w tym przestrzeń do obsługi pasażerów na parterze i pomieszczenia biurowe na pierwszej kondygnacji, ma zostać doświetlone przez duże przeszklone witryny.
Na co mogą liczyć pasażerowie?
Pasażerowie będą obsługiwani w dwukondygnacyjnym, 250-metrowym holu, który od góry zostanie doświetlony świetlikiem i przeszklonymi witrynami. Posadzka holu będzie ułożona z płyt granitowych, a ściany mają zostać wykończone betonem architektonicznym. Na jednej z nich zostanie odciśnięty plan miasta. W holu staną ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów, a w jego bezpośrednim otoczeniu zaplanowano:
- kasę biletową,
- sklepy,
- punkty usługowe,
- poczekalnię,
- toalety
- i niewielki pasaż handlowy.
Na pierwszym piętrze powstaną biura dla SOK i spółek kolejowych.
Dworzec po przebudowie będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zostanie wyposażony w klimatyzację, monitoring, system informacji głosowej, energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła.
Co z parkingiem przy dworcu w Chełmie?
Od strony miasta przed dworcem zaplanowano kilka miejsc parkingowych. Pod wiatą po wschodniej stronie dworca zostanie zamontowanych 15 stojaków rowerowych. Projekt zakłada ułożenie nowej nawierzchni. Od zachodu zaprojektowano trawnik z drzewami i krzewami.
Przebudowa dworca kolejowego w Chełmie.Kto wykona prace?
Inwestorem jest spółka PKP, dokumentację projektową przygotowała pracownia architektoniczna PAS Projekt, a roboty budowlane będzie prowadzić firma Texom. Koszt przebudowy to 25,99 mln zł brutto. Prace potrwają do końca 2025 r.
Chełmski dworzec kolejowy wybudowano w 1961 r. Po zakończeniu inwestycji pozostanie po nim tylko część piwnic.
Zobacz także: Tak powstawał dworzec metropolitalny w Lublinie [GALERIA]