Najlepsze i najciekawsze filmy z kobiecymi rolami głównymi, ale także wyreżyserowane przez przedstawicielki płci pięknej - już teraz możecie rezerwować sobie czas na środowe wieczory. Pokazy w ramach cyklu Miasto Movie są darmowe, wystarczy jedynie wcześniej zapisać się za pośrednictwem formularza na stronie Warsztatów Kultury - jako że miejsca są ograniczone. Co czeka nas w lipcu?
- Przed nami szereg filmów z kobietami po obu stronach kamery, przyjrzymy się bowiem najciekawszym reżyserkom w historii kina, jak również wybitnym aktorkom i ich pamiętnym kreacjom - wyjaśnia Rafał Chwała, koordynator cyklu Miasto Movie. - Pokażemy bohaterki współczesne, a także te z minionych epok. Zanurzymy się w filmowy świat subtelnych, osobistych opowieści oraz wielkich, historycznych narracji, momentów, w których kobiety zmieniały porządek i bieg świata.
Jako że pandemia koronawirusa trwa, należy pamiętać, aby nie przychodzić na seanse, gdy źle się czujemy, mamy kaszel lub wysoką temperaturę. Widzowie muszą zabrać ze sobą na pokaz maseczki ochronne i zapoznać się z regulaminem udziału w Miasto Movie latem.
Program na czerwiec:
1 lipca 2020, godz. 21.00 – „Fantastyczna kobieta”, reż. Sebastian Lelio, czas 104‘, 2017 r.
8 lipca 2020, godz. 21.00 – „Byzantium”, reż. Neil Jordan, czas 118’, 2012 r.
15 lipca 2020, godz. 21.00 – „Kobieta na skraju dojrzałości”, reż. Jason Reitman, czas 94’, 2011 r.
22 lipca 2020, godz. 21.00 – „Detroit”, reż. Kathryn Bigelow, czas 143’, 2017 r.
29 lipca 2020, godz. 21.00 – „Twarze, plaże”, reż. Agnes Varda, JR, czas 89’, 2017 r.
Opisy filmów:
Fantastyczna kobieta
Nagrodzone Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego dzieło chilijskiego reżysera Sebastiana Lelio, autora pamiętnej „Świętej rodziny”. „Fantastyczna kobieta” to historia Mariny (w tej roli Daniela Vega), młodej kobiety, związanej relacją uczuciową z dużo starszym mężczyzną. Jej sytuacja życiowa skomplikuje się bardzo mocno w chwili, gdy jej partner Orlando niespodziewanie straci przytomność, a w konsekwencji trafia do szpitala. Od tej pory Marina będzie musiała stawić czoła zarówno bezdusznej służbie zdrowia, policji, jak i rodzinie Orlanda, kierującej w jej stronę szereg roszczeń i pretensji. Film stawia trudne pytania o to, czy samotna, zmagająca się z przeciwnościami losu kobieta, ma w dzisiejszym świecie szansę zawalczyć o swoje uczucia i jaka jest cena takiej walki.
Byzantium
Ekranizacja głośnej sztuki teatralnej autorstwa Moiry Buffini pt. „Vampire Story”. Buffini sama podjęła się stworzenia scenariusza filmowego, zaś za kamerą stanął mistrz ambitnego kina gatunkowego – Neil Jordan. Ten irlandzki reżyser, mający na koncie tak znakomite dzieła jak choćby „Gra pozorów” czy „Śniadanie na Plutonie”, przyzwyczaił widzów do intrygujących, wciągających i wielowarstwowych historii. Nie obca jest mu też tematyka kina grozy, czego dowodem są takie tytuły jak „Towarzystwo wilków” czy największy hit w filmografii artysty, legendarny „Wywiad z wampirem”. W „Byzantium” Jordan powraca do wątków wampirycznych, tym razem w kobiecym wydaniu. Jest to historia dwóch młodych kobiet – Clary (Gemma Arterton) i Eleanor (Saoirse Ronan), które znajdują schronienie w podupadłym, nadmorskim kurorcie. Wraz z pojawieniem się pięknych nieznajomych, w miasteczku zaczynają dziać się dziwne rzeczy.
Kobieta na skraju dojrzałości
Obraz w reżyserii Jasona Reitmana, ze znakomitym scenariuszem pióra Diablo Cody – aktualnie najciekawszej scenarzystki w Hollywood, autorki m.in. „Juno” czy „Zabójczego ciała”. „Kobieta na skraju dojrzałości” to jednak przede wszystkim wielki aktorski popis Charlize Theron. Gwiazda wciela się tu w postać Mavis, wciąż młodej kobiety, będącej już jednak po rozwodzie i z bagażem bolesnych, życiowych doświadczeń. Bohaterkę poznajemy w chwili, gdy postanawia odmienić swoje życie i decyduje się na powrót do rodzinnej Minnesoty. Ma też przed sobą jasny cel, odzyskać swoją dawną miłość, Buddy’ego Slade’a (Patrick Wilson). Niebawem okaże się jak marzenia i ambicje kobiety wypadną w konfrontacji z rzeczywistością oraz komu z bohaterów będzie dane spełnić swoje plany.
Detroit
Kathryn Bigelow to dziś bezsprzecznie jedna z najważniejszych i najbardziej uznanych kobiet w branży filmowej. Laureatka dwóch Oscarów – za najlepszy film oraz reżyserię dla obrazu „Hurt Locker. W pułapce wojny”, od lat konsekwentnie budowała swoją pozycję w Hollywood. Słynie z tego, iż wybiera projekty trudne, stawiając przed sobą szereg wyzwań. Nie boi się też gatunków filmowych, uznawanych stereotypowo za kino męskie, jak choćby filmy akcji, obrazy wojenne czy thrillery. Jej ostatnie dzieło to monumentalne „Detroit”, które w przejmujący, ale też absolutnie fascynujący i hipnotyczny sposób pokazuje głośne zamieszki na tle rasowym, które wstrząsnęły Ameryką w 1967 roku. Dziś, kiedy całe Stany Zjednoczone znów płoną w ogniu rasizmu, policyjnej brutalności i faszyzującej władzy Donalda Trumpa, film Bigelow jest aktualny jak nigdy i stanowi ponurą, samospełniającą się przepowiednię.
Twarze, plaże
Ostatni lipcowy pokaz zarezerwowany jest dla francuskiej reżyserki, współtwórczyni filmowej Nowej Fali – Agnes Vardy. „Twarze, plaże” to niezwykły dokument, który Varda stworzyła we współpracy ze słynnym artystą ulicznym i graficiarzem działającym pod pseudonimem JR. Ich wspólna podróż po zakątkach Francji, furgonetką stylizowaną na fotograficzny aparat, stała się doskonałym pretekstem do rozważań o sztuce, obrazie, formach artystycznej ekspresji i życiowych wyborach. To dokumentalne kino drogi zabiera nas w niesamowitą podróż z dwójką wybitnie uzdolnionych, obdarzonych unikalną wrażliwością artystów, których dzieli spora różnica wieku, ale łączy miłość do świata i sztuki oraz pasja tworzenia. „Twarze, plaże” to pozycja obowiązkowa, nie tylko dla fanów kina dokumentalnego.
Opisy: Warsztaty Kultury w Lublinie