„Do 1 listopada osiągniemy II stopień gotowości”
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała 15 października o gotowości na zbliżającą się zimę. A zaczynamy od I stopnia.
- I stopień gotowości do zimy oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. Do 1 listopada osiągniemy II stopień gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 50 proc. Ostatni, III stopień gotowości to 100-procentowa mobilizacja, która nastąpi do 30 listopada – informuje GDDKiA.
GDDKiA przewiduje, iż na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat w sezonie zimowym 2024/2025 zużytych może zostać około:
- 381 tys. ton soli drogowej
- 2,6 tys. ton chlorku wapnia
- 25 tys. ton materiałów uszorstniających
Jakie są standardy utrzymania dróg? GDDKiA wyjaśnia
Drogi krajowe mają być utrzymywane w następujących standardach:
- w standardzie I - około 5,5 tys. km
- w standardzie II - około 11,2 tys. km
- w standardzie III - około 1,6 tys. km
- w standardzie V - około 2,9 tys. km
ZOBACZ TAKŻE: Zima w Lublinie. Pierwsze opady śniegu w centrum miasta. ARCHIWALNE ZDJĘCIA!
- Plan utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami całych ciągów drogowych oraz ich utrzymanie w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD – informuje GDDKiA.
Kierowco! Pamiętaj o oponie
W rozmowie z panem Maciejem - pracownikiem jednego z lubelskich warsztatów - zadaliśmy proste i kluczowe dla wielu kierowców w Polsce pytanie - Kiedy kupić nową oponę? Jej użyteczność to faktycznie pięć lat, jak możemy usłyszeć lub przeczytać?
- Opona może mieć maksymalnie pięć lat. Zgadzam się z pana opinią. Co dalej się z nią dzieje? W zależności od pory roku. Letnia opona staje się twarda. Podobnie jest z oponą przystosowaną do warunków zimowych – przyznaje pan Maciej.
Podkreśla również fakt, jak istotna jest wymiana opon w aucie „na czas”. - Jeśli nie wymienimy tych opon w terminie, bo pada śnieg lub mamy problemy z utrzymaniem trakcji, to polecam, by przyjechać do wulkanizacji wieczorem. Nie ma wtedy dużego natężenia ruchu.