Ponad „bańka” miejskich rowerów
Dokładnie od 21 marca do 14 listopada miejskie rowery wypożyczono ponad 157 tys. razy. Co istotne, liczba nowych użytkowników wynosi blisko 11,3 tys.
- Tegoroczną nowością były rowery elektryczne, które wypożyczono 2995 razy, a użytkownicy przejechali na nich 18 485 km. Odkąd operatorem LRM jest MPK Lublin jednoślady wypożyczono ponad 312 tys. razy, a liczba jego użytkowników przekroczyła 32,7 tys. Pełny dystans, który pokonały miejskie rowery to ponad 1 mln km (1 033 741 km) – informowała w ubiegłym roku Justyna Góźdź z biura prasowego lubelskiego ratusza.
Będzie więcej „elektryków” w Lublinie? Chce tego radny
Aktualnie w taborze Lubelskich Rowerów Miejskich znajduje się 625 rowerów, w tym 15 dziecięcych i 10 elektrycznych. Rozlokowane są one w 131 stacjach, w tym 46 pasywnych. O zwiększenie liczby „elektryków” apeluje miejski radny.
- Dla wielu mieszkańców, szczególnie osób starszych lub o ograniczonej sprawności fizycznej, korzystanie z tradycyjnych rowerów bywa dużym wyzwaniem. W takich przypadkach rowery elektryczne stanowią doskonałe rozwiązanie, umożliwiając dłuższe i bardziej komfortowe wycieczki rowerowe – przyznaje Konrad Wcisło w swojej interpelacji.
W tej kwestii do lubelskiego ratusza wpłynęły pytania:
- Czy miasto Lublin może skorzystać ze środków unijnych na dofinansowanie zakupu rowerów elektrycznych?
- W jakim procencie i do jakiej maksymalnej kwoty mogłoby być realizowane takie dofinansowanie?
- Czy rozważana była możliwość wprowadzenia programu pilotażowego wspierającego mieszkańców w zakupie rowerów elektrycznych?
Co dalej z rowerami elektrycznymi w Lublinie?
- W sprawie wprowadzenia dofinansowania do zakupu rowerów elektrycznych, informuję, że programy wsparcia dla województwa lubelskiego w nowej perspektywie finansowej nie przewidują działania, w ramach którego Gmina Lublin mogłaby ubiegać się o środki unijne na dofinansowanie do zakupu rowerów elektrycznych dla mieszkańców – czytamy w odpowiedzi.
Jak przyznaje ratusz, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, środki zostały podzielone na 13 priorytetów, w tym „V Zrównoważona mobilność miejska”. A na ten cel przeznaczono 149 453 358,00 euro.
Jednak uruchamiane programy dofinansowań będą obejmowały tylko:
- Działanie 1. Niskoemisyjny transport miejski
- Działanie 2. Niskoemisyjny transport miejski w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych
- Działanie 3. Wspieranie strategii niskoemisyjnych
Jak się okazuje, w lipcu 2024 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeprowadził konsultacje programu „Mój rower elektryczny”.
- Realizacja rządowego programu, poza korzyścią dla osób fizycznych i przedsiębiorców, byłaby również okazją do zwiększenia floty rowerów elektrycznych w systemie Lubelskiego Roweru Miejskiego, w ramach którego w bieżącym roku (2024 dop. red.) użytkownicy mogą korzystać z udostępnionych pilotażowo dziesięciu rowerów elektrycznych – przyznaje ratusz.
Efektem owych konsultacji było zablokowanie programu przez Europejski Bank Inwestycyjny. A to z kolei powoduje, iż wykluczona została jego realizacja z środków Funduszu Modernizacyjnego.
- NFOŚiGW planuje ponownie zgłosić projekt programu w poprawionym kształcie w 2025 r., równolegle prowadząc prace nad optymalnym źródłem finansowania dla programu – informuje urząd miasta.